
I en ny undersøgelse er 100 ældre borgere blevet interviewet om deres oplevelse af samarbejdet med hjemme- og sygeplejen i Kerteminde Kommune. Undersøgelsen viser stor tilfredshed med den kommunale service og en væsentlig fremgang siden en lignende undersøgelse for et år siden. Indførelsen af faste selvstyrende teams i hjemme- og sygeplejen tilskrives en stor del af fremgangen.
Kerteminde Kommune indførte for godt et år siden faste selvstyrende teams i hjemme- og sygeplejen for at mindske antallet af forskellige personer i de ældres hjem, og samtidig sikre mere kontinuitet i plejen og frigive mere tid til omsorg og nærvær. Umiddelbart har den omstilling kunnet mærkes hos brugerne af hjemmeplejen, hvor 89 procent af de interviewede er enige eller meget enige i, at medarbejderne ved hvad borgerne skal have hjælp til, mens det var 70 procent af de adspurgte, der havde samme mening i 2022. Samtidig er der 57 procent af de ældre, der er enige eller meget enige i, at de kendte alle medarbejderne der kom i deres hjem, mens det tilsvarende tal i 2022 var 44 procent, svarende til en stigning på 23 procent.
-Når vi interviewer 100 ud ca. 700 ældre, der får hjælp af hjemme- og sygeplejen, så får vi et ret præcist billede af, om vi er på rette vej. Derfor er jeg glad og stolt på medarbejdernes vegne, når de ældre i så høj grad er tilfredse, med den hjælp de får, siger borgmester i Kerteminde Kommune, Kasper Ejsing Olesen (S).
Sammen med 24 andre kommuner har Kerteminde Kommune fået bevilget projektmidler fra Socialstyrelsen til at indføre faste teams i ældreplejen i løbet af 2022-2023. Kerteminde kommune er den eneste kommune, som har valgt, at projektet skal involvere samtlige borgere og medarbejdere i kommunens ældrepleje, i alt 250 medarbejdere og ca. 700 ældre. Erfaringerne indtil nu viser, at organisationsformen har medført en bedre kontinuitet, en bedre tværfaglig indsats med afsæt i borgerens behov, en bedre borgeroplevet kvalitet og et reduceret sygefravær blandt personalet.
-Det er en stor organisatorisk øvelse at indføre faste teams i ældreplejen. Det stiller nye krav til medarbejderne, der får mere medindflydelse på deres hverdag, men også et større ansvar. Det er der nogen, der trives rigtig godt med, og andre skal vænne sig til den nye organisering. Men vi er jo til for borgerne, og når vi kan se, at de oplever en bedre service, så er det vores opgave at få den ændrede organisering til at fungere, understreger Jan Johansen (S), formand for Ældre-, Handicap- og Sundhedsudvalget i Kerteminde Kommune
I alt er der 7 faste selvstyrende tværfaglige teams i Kerteminde Kommunes ældrepleje. Både i årets undersøgelse og den tilsvarende i 2022 oplever næsten alle, at samarbejdet med kommunens medarbejdere er ligeværdigt. Hele 96 procent var enige eller meget enige i den betragtning i 2023 mod 95 procent i 2022.
I alt har Kerteminde Kommune fået bevilget 7.799.595 kr. til implementering af faste teams i ældreplejen. Den samlede pulje fra Socialstyrelsen var på 191,6 millioner kr.
Fakta:
- Undersøgelsen er baseret på 100 borgeres oplevelse af samarbejdet med hjemme- og sygeplejen i 2023 sammenlignet med 41 borgeres oplevelse af samarbejdet med hjemme- og sygeplejen i 2022
- Borgerne er både i 2022 og 2023 udvalgt på følgende parametre: Geografi, alder og omfang af hjælp. Dette for at sikre, at borgergruppen er repræsentativ for den samlede borgergruppe i kommunen, der modtager hjemme- og sygepleje
- Interviews i 2022 blev udført fysisk i borgernes hjem, interviews i 2023 blev udført som telefoninterviews
- Samme spørgsmål blev anvendt både i 2022 og 2023. Spørgsmålene er baseret på borgernes kvalitative oplevelse af formålet med puljen og projektet om faste teams i ældreplejen.
- I borgerundersøgelsen er der ikke deltagelse af borgere med demens, idet det fagligt og etisk blev vurderet, at dette ikke var muligt. I stedet blev der interviewet 12 pårørende til borgere med demens om de samme spørgsmål som i borgerundersøgelsen samt med tillæg om de pårørendes ønsker til samarbejdet med ældreplejen. Der blev ikke foretaget en lignende undersøgelse i 2022.
Undersøgelsens hovedkonklusioner sammenlignet med 2022:
2022 95% er enige eller meget enige i at samarbejdet med medarbejderne er ligeværdigt
2022 44% er enige eller meget enige i at de kendte alle medarbejdere.
2022 – 70% enige eller meget enige i at alle medarbejdere ved, hvad jeg skal have hjælp til.
2022 20% siger medarbejderne ikke ved, hvad de har brug for hjælp til.
2022 15% siger antallet af medarbejdere, der kommer i deres hjem, ikke er relevant for dem
2022 24% siger det ikke er relevant for dem, at få inddraget deres pårørende
2022 41% siger det er vigtigt, at de jævnligt spørges til deres tilfredshed med samarbejdet
2022 61% enige eller meget enige i at de får hjælp til at kunne så meget som muligt selv.
2023 – 96% er enige eller meget enige i at samarbejdet med medarbejderne er ligeværdigt
2023 57% enige eller meget enige i at de kendte alle medarbejdere.
2023 – 89% enige eller meget enige i at alle medarbejdere ved, hvad jeg skal have hjælp til.
2023 4% siger medarbejderne ikke ved, hvad de har brug for hjælp til.
2023 49% siger antallet af medarbejdere, der kommer i deres hjem, ikke er relevant for dem
2023 60% siger det ikke er relevant for dem, at få inddraget deres pårørende
2023 62% siger det er vigtigt, at de jævnligt spørges til deres tilfredshed med samarbejdet
2023 68% enige eller meget enige i at de får hjælp til at kunne så meget som muligt selv.
Kontakt:
Kasper Ejsing Olesen, borgmester, Kerteminde Kommune, tlf. 2465 9249
Jan Johansen, fmd. Ældre-, Handicap- og Sundhedsudvalget, Kerteminde Kommune, tlf. 2041 8777
Bettina Brøndsted, Velfærdsdirektør, Kerteminde Kommune, tlf. 5155 6908