Databeskyttelse
Når Kerteminde Kommune behandler dine oplysninger har vi stort og vedvarende fokus på, at oplysningerne behandles sikkert, og ikke kommer til uvedkommendes kendskab
Her på denne side finder du overordnet information om, hvordan vi i Kerteminde Kommune behandler dine personoplysninger, herunder hvorfra vi indsamler dine personoplysninger, hvem vi eventuelt videregiver oplysningerne til, og hvor længe vi gemmer oplysningerne mv.
Herudover kan du også læse mere om dine rettigheder, samt hvem du kan kontakte, hvis du har spørgsmål eller ønsker at klage over vores behandling af dine oplysninger.
Kontaktoplysninger
Kerteminde Kommune er dataansvarlig for den behandling af personoplysninger, som kommunens forvaltninger foretager. Du kan kontakte os på:
Kerteminde Kommune
Hans Schacksvej 4
DK-5300 Kerteminde
CVR: 29189706
Telefon: +(45) 6515 1515
Hvis du har spørgsmål til vores håndtering af dine personoplysninger eller hvis du har mistanke om, at der er sket et brud på persondatasikkerheden, så er du velkommen til at kontakte kommunens databeskyttelsesrådgiver (DPO).
Kommunen databeskyttelsesrådgiver kan kontaktes via mail: dpo@kerteminde.dk
Hvis din henvendelse indeholder følsomme eller fortrolige personoplysninger, skal du kontaktes os via Digital Post ved at klikke her.
Formål og behandlingshjemmel
For at vi i Kerteminde Kommune kan levere en god service overfor dig, har vi i mange sammenhænge brug for, at behandle personoplysninger. Dette gælder f.eks. oplysninger om borgere, kommunens egne ansatte og andre personer, som kommunen i øvrigt er i kontakt med – dette kunne for eksempel kontaktpersoner i foreninger, virksomheder, leverandører og andre samarbejdspartnere.
En stor del af kommunens behandling sker som led i kommunens myndighedsudøvelse, blandt andet i forbindelse med, at kommunen leverer en ydelse til dig, som du har ret til at modtage, eller i de tilfælde hvor kommunen har en retlig forpligtelse til, at behandle dine personoplysninger. Kommunen kan også behandle dine personoplysninger som led i opfyldelsen af en aftale, som kommunen har indgået med dig. Det kan også være, at vi har indhentet samtykke fra dig til, at behandle oplysningerne.
Det er således typisk databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a (samtykke), litra b (kontrakt), litra c (retslig forpligtigelse) eller litra e (myndighedsudøvelse), samt forordningens artikel 9, stk. 2, litra a (samtykke), litra b (retslig forpligtigelse), litra f (retskrav) eller litra h (retslig og kontraktuel forpligtigelse på visse områder), som danner grundlag for kommunens behandling af personoplysninger.
Databeskyttelse i Kerteminde Kommune
Som registrerede har du en række rettigheder. En af dine rettigheder er, at vi som udgangspunkt har pligt til at oplyse dig, når vi begynder at indsamle dine personoplysninger.
Herudover giver rettighederne dig mulighed for at få indsigt i, hvilke personoplysninger vi behandler om dig og mulighed for at få berigtiget urigtige oplysninger. Du har ydermere altid ret til at klage til Datatilsynet.
Du kan læse mere om dine rettigheder nedenfor eller på datatilsynets hjemmeside - Gå til datatilsynet.dk
Ret til oplysning
Du har ret til at blive oplyst, når vi indsamler personoplysninger om dig eller snarest muligt derefter. Retten gælder uanset om oplysningerne kommer direkte fra dig eller en anden. Du har ret til at få oplyst formålet med behandlingen samt andre informationer, der kan give dig et overblik over, hvad kommunen anvender dine personoplysninger til.
Ret til indsigt
Indsigtsretten giver dig ret til at få indsigt i de personoplysninger, vi har registeret om dig. Vær opmærksom på, at hvis du ønsker at få et eller flere dokumenter fra en sag udleveret, skal du ikke bede om indsigt efter databeskyttelsesforordningen. Her skal du i stedet bede om aktindsigt.
Ret til berigtigelse
Du har ret til at få urigtige eller vildledende oplysninger om dig selv rettet.
Vi er som offentlig myndighed underlagt en notatpligt, som skal dokumentere det grundlag, som en afgørelse er blevet truffet på. Det betyder, at vi som udgangspunkt ikke må fjerne oplysninger, når de først er indgået i en sag. Derfor skal vi beholde de oprindelige, men måske forkerte, personoplysninger. Vi vil dog altid tilføje et notat med de rigtige oplysninger til sagen.
Ret til sletning
Når personoplysninger behandles i en kommune, er der en begrænset adgang til at få slettet sine personlige oplysninger. Derfor har du som udgangspunkt ikke ret til, at få slettet oplysninger fra din sag. Vi har dog mulighed for at slette dine oplysninger, hvis de ikke indgår i en sag – eksempelvis hvis du anmoder om at blive frameldt en service.
Sådan udnytter du dine rettigheder
Hvis du ønsker at udnytte dine rettigheder, skal du rette henvendelse til kommunen via Digital Post – se mulighederne øverst på siden.
I forbindelse med behandlingen af din sag vil det i
mange tilfælde være nødvendigt, at indhente oplysninger om dig. Ved disse
behandlinger bestræber vi os på, ikke at indhente flere oplysninger end de som
er nødvendige for, at kunne behandle din sag.
Nogle oplysninger kan vi selv hente fra andre offentlige myndigheder eller fælles registre, fordi vi har hjemmel i lovgivningen til det. Det kan f.eks. være indkomstoplysninger, SKAT, BBR mv.
Andre informationer beder vi dig om at oplyse, når du eksempelvis ansøger om en ydelse eller service.
Du har altid ret til at få at vide, hvorfra vi indhenter oplysninger om dig i forbindelse med behandling af din sag i kommunen.
Når vi indhenter personoplysninger om dig og gemmer dem i forbindelse med vores arbejde, er der forskellige retningslinjer for, hvor længe vi gemmer dine oplysninger.
Det varierer, alt efter hvilken sag, det drejer sig om. Inden for visse fagområder skal vi aflevere dine sager og informationer til Rigsarkivet, inden vi må slette dem. Det reguleres bl.a. af arkivloven.
Som udgangspunkt anvender vi den sikre og fællesoffentlige login-løsning NemLog-in, hvor du bruger dit MitID som nøgle til at logge dig ind på selvbetjeningsløsninger og blanketter.
Du kan dog også støde på formularer eller selvbetjeningsløsninger, som ikke kræver et så højt sikkerhedsniveau. Her kan du typisk oprette dig med et selvvalgt brugernavn og password. Det sker eksempelvis på bibliotekernes selvbetjeningsløsning.
I Kerteminde Kommune bruger vi som hovedregel en helhedsvurdering efter GDPR-reglerne, når kommunen og kommunens institutioner anvender billeder og video som led i kommunens eller institutionernes udførelse af sine opgaver på f.eks. på hjemmesider, sociale medier, offentlige plakater, annoncer og andre offentlige kommunikationskanaler.
Kerteminde Kommune følger Datatilsynets anbefalinger om beskyttelse af persondata i forbindelse med anvendelse af fotos og video, herunder reglerne i EU's databeskyttelsesforordning. Ud over disse regler er vi opmærksomme på ikke at vise billeder, der kan virke krænkende, og vi er særligt påpasselige med brug af billeder af børn, sårbare borgere og ældre.
Kerteminde Kommune har i henhold til databeskyttelsesforordningen udpeget en databeskyttelsesrådgiver (DPO). Du finder kontaktoplysningerne på databeskyttelsesrådgiveren øverst på denne siden.
Databeskyttelsesrådgiverens opgave
Det er databeskyttelsesrådgiverens opgave at tilse, at kommunen lever op til databeskyttelseslovgivningen.
Databeskyttelsesrådgiveren er i sin funktion en uvildig instans. Databeskyttelsesrådgiveren bistår kommunens ledelse og medarbejdere med råd og vejledning om kravene til behandling af personoplysninger.
Du kan kontakte databeskyttelsesrådgiveren, hvis du er i tvivl om, om kommunen håndterer dine persondata korrekt.
Du kan også kontakte databeskyttelsesrådgiveren, hvis du har en mistanke om, at kommunen har lækket persondata eller på anden måde krænket fortroligheden i håndteringen af dine eller andre personers data.
Du kan læse mere om databeskyttelsesrådgiverens rolle på Datatilsynets hjemmeside
Databeskyttelsesrådgiveren kan ikke hjælp med
Databeskyttelsesrådgiveren kan ikke hjælpe dig med den faglige sagsbehandling, eller de afgørelser, som fagområderne træffer.
Hvis du har brug for hjælp til at forstå en afgørelse, til at klage over sagsbehandling, eller klage over en afgørelse, kan du enten følge klagevejledningen, som fremgår af afgørelsen, eller henvende dig til kommunen.
Kommunens databeskyttelsesrådgiver (DPO) er ikke klageinstans i forhold til eventuelle klager over kommunens håndtering af dine personoplysninger. Det er Datatilsynet, der er klageinstans.
Du kan klage til Datatilsynet over Kerteminde Kommunes behandling af dine personoplysninger.
Du kan bl.a. klage over, at
- du ikke får de oplysninger, som du har krav på efter reglerne om indsigt
- der uretmæssigt er lagt oplysninger om dig på internettet
- der uretmæssigt er blevet videregivet oplysninger om dig
- kommunen ikke har slettet dine oplysninger