Kvalitetsstandarderne beskriver det serviceniveau, som Byrådet har fastsat på voksenområdet i Kerteminde Kommune. Kvalitetsstandarderne beskriver indhold, omfang og udførsel af kommunens tilbud og skal medvirke til, at sikre ensartet vurdering og afgørelse om hjælp.
Der er væsentlige forskelle på bl.a. tildeling og klagevej, afhængig af om en ydelse er tildelt efter serviceloven eller sundhedsloven.
Ydelser efter serviceloven
Med visse undtagelser ansøges der om disse ydelser ved en myndighed. Sagen behandles, der træffes en afgørelse og gives en bevilling eller et afslag. Der kan klages over bevilling/afslag via ankestyrelsen, der fx kan hjemvise sagen eller give medhold. Der kan ikke klages over udførsel. Det tages der vare på via tilsyn.
Ydelser efter sundhedsloven
Disse er typisk lægeordineret eller ydet ud fra et sundhedsprofessionelt autorisationsansvar. Der kan ikke klages over ordinationen. Men der kan klages over udførslen, her klager man til patientombuddet, der kan give den sundhedsprofessionelle en påtale eller fratage autorisationen hvis de handler fagligt uforsvarligt.