Skip til hoved indholdet

Stofmisbrugsbehandling

Kvalitetsstandard for behandling af stofmisbrug

Kerteminde Kommune sætter borgerens ønsker, håb og drømme i centrum. Sammen finder vi de egnede løsninger og inddrager relevante aktører for at nå målet.

Vi skaber meningsfulde, individuelle løsninger i samarbejde med borgeren, tilpasset den hjælp, der ydes.

Vi støtter dig i at genvinde eller bevare din evne til at være aktiv og selvstændig i hverdagen, så du undgår afhængighed af andres hjælp.

Hvis du føler dig ensom og har brug for fællesskab, hjælper vi dig med at finde en forening eller et tilbud i kommunen, der passer til dig.

Formål med stofmisbrugsbehandling

Social stofmisbrugsbehandling udføres med det overordnede formål at styrke den enkelte borgers egne muligheder for at udvikle sig og udnytte egne potentialer samt hjælpe borgeren til et bedre funktionsniveau, øge livskvaliteten og begrænse komplikationer relateret til misbruget. Derudover er formålet at mindske de skader, som livet med et misbrug påfører vedkommende selv, nærtstående personer og samfundet samt at forbedre borgerens funktionsevne og udviklingsmuligheder, jf. servicelovens § 81.

Hvem kan få hjælp?

Personer, der oplever problemer med rusmidler.

Hvordan får du hjælp?

Har du behov for behandling for stofmisbrug, kan du eller dine pårørende/partsrepræsentant kontakte

Behandlingscenter Odense

Stofbehandlingen

Grønlandsgade 13

Tlf. 6375 1750

E-mail stofmisbrug@odense.dk

Heroinklinik: 6375 1947

Efter bestemmelsen i servicelovens § 101, stk. 5, har personer med et stofmisbrug, der er visiteret til behandling, ret til at vælge mellem offentlige behandlingstilbud og private behandlingstilbud, som er godkendt af socialtilsynet og registreret i Tilbudsportalen, jf. servicelovens § 14, stk. 2. Det valgte tilbud skal være af tilsvarende karakter som det, kommunen har visiteret til.

Der vil derfor ikke være frit valg mellem ambulant, dag- og døgnbehandling, og det vil heller ikke nødvendigvis være alle godkendte behandlingssteder, som er relevante for det planlagte behandlingsforløb.

Ved døgnbehandling opkræves betaling for kost.

Behandlingsgaranti

Borgere, som ønsker stofmisbrugsbehandling, har jf. servicelovens § 101 krav på at få et tilbud om social stofmisbrugsbehandling inden for 14 dage efter, at de mundtligt eller skriftligt har anmodet om behandling. Fristen kan dog fraviges, hvis du vælger at blive behandlet i et andet offentligt eller privat behandlingstilbud end det, kommunen har visiteret dig til.

Der er ikke behandlingsgaranti for borgere, der henvender sig om anonym ambulant behandling jf. servicelovens § 101 a.

Behandlingen skal startes på baggrund af en helhedsorienteret afdækning af borgerens problemer og behov og udarbejdet handleplan jf. servicelovens § 141.

Alle borgere har ret til en vederlagsfri lægesamtale inden iværksættelse af stofmisbrugsbehandling efter serviceloven.

Borgere, som søger medicinsk behandling, har efter sundhedslovens § 142 ret til en lægesamtale inden for de første 14 dage efter henvendelsen.

Hvad kan du få hjælp til?

Behandling unge under 30 år, der har problemer med rusmidler.

Borgere under 18 år med et stofbrug eller alkoholmisbrug behandles i afdelingen Unge & Rusmidler.

Borgere mellem 18 og 30 år med et misbrug af hash, kokain eller andre euforiserende stoffer bliver tilbudt et behandlingsforløb ud fra en individuel vurdering.

Læs mere på https://www.odense.dk/ungeogrusmidler.

Behandling voksen over 30 år med misbrug af opioider, centralstimulerende rusmidler, cannabis og ikke-ordinerede lægemidler.

Borgere over 30 år med et stofbrug behandles i afdelingerne Stabilisering eller Stoffrihed.

Læs mere på stofbehandlingen.dk

Hvem leverer hjælpen?

Kerteminde Kommune har en aftalekontrakt med Odense Kommunes Behandlingscenter.

I Behandlingscentret er der pædagoger, socialrådgivere, sygeplejersker, social -og sundhedsassistenter og læger. De vil alle understøtte dig på din vej til at blive stabiliseret og mindske de følgevirkninger, der er når man indtager rusmidler.

Hvad forventes af dig?

Det forventes, at du er motiveret og indgår i samarbejdet om afdækning af dine problemer og behov med henblik på at udarbejde en behandlingsplan sammen med behandleren.

1. forbrug af rusmidler, herunder både stoffer og alkohol,

2. sociale forhold, herunder sociale netværk og familiemæssige forhold,

3. fysiske og psykiske helbred,

4. arbejde og/eller uddannelse,

5. boligforhold og

6. andre relevante forhold, herunder anden hjælp, som personen modtager.

Viser afdækningen, at du har behov for anden støtte eller hjælp, skal kommunalbestyrelsen tilbyde rådgivning herom efter §§ 10 og 12 i lov om social service.

Kvalitetsmål

Kerteminde Kommune har som kvalitetsmål,

  • At behandlingsgarantien inden for 14 dage overholdes.

  • At der fortages en afdækning af dine problemer og behov.

  • At behandlingen er systematisk, helhedsorienteret og centreret om de mål, der er formuleret i behandlingsplanen i samarbejde mellem dig og behandleren.

  • At du oplever at blive inddraget i behandlingen.

  • At du oplever at hjælpen ydes med nærvær, tryghed og respekt

  • At du bliver stoffri og får et bedre funktionsniveau, en øget livskvalitet og begrænsede komplikationer relateret til misbruget.

  • At der ved afslutning af behandlingsforløbet lægges en plan sammen med borgeren for tiden efter udskrivning.

  • At behandlingsplanen er fulgt op senest en måned efter, at behandlingsforløbet er afsluttet, og igen seks måneder efter, at behandlingsforløbet er afsluttet.

Kerteminde Kommune har ansvaret for at følge op på kvalitetsmålene.

Indberetningspligt

Det er lovpligtigt at indberette alle brugere, der indskrives i behandling, til Sundhedsstyrelsens register over stofmisbrugere i behandling (SIB). De data der indhentes hos brugeren ved indskrivningen indberettes til SIB.

Formålet med SIB er at sikre dokumentation og kvalitetssikring til monitorering af den nationale indsats på stofbehandlingsområdet samt bidrage til evaluering og kvalitetsudvikling af behandlingsindsatsen samt forskning på området.

Tavshedspligt

Personalet har tavshedspligt.

Klageadgang

Du har mulighed for at klage til Ankestyrelsen over afgørelser om afslag på behandling efter servicelovens § 101, herunder manglende iværksættelse af tilbud.

Det gør du ved at rette henvendelse til:

Myndighed, specialiserede voksenområde

Lindøalleen 51

5330 Munkebo

65151100

Sikkerpost-hanpsy@kerteminde.dk

senest 4 uger efter modtagelsen af afgørelsen fra Behandlingscenter Odense.

Du kan eksempelvis klage over afslag eller delvis afslag på behandling, afbrydelse af behandling, overskridelse af behandlingsgaranti, bortvisning medfølgende afbrydelse af visitation eller fastsættelsen af egenbetaling.

Når Myndighed specialiserede voksenområde har modtaget klagen, vil sagen blive revurderet inden for 4 uger, og såfremt Myndighed specialiserede voksenområde fastholder afgørelsen, vil sagen blive sendt til Ankestyrelsen, der så vil træffe afgørelse.

Lovgrundlag

Servicelovens §§ 101 og 101a.

Information

Denne kvalitetsstandard og Kerteminde Kommunes øvrige kvalitetsstandarder kan ses på kommunens hjemmeside www.kerteminde.dk.

Du kan få mere at vide om dine muligheder for at få hjælp til stofmisbrugsbehandling ved at kontakte:

Behandlingscenter Odense

Stofbehandlingen

Grønlandsgade 13

Tlf. 6375 1750

E-mail stofmisbrug@odense.dk

Heroinklinik: 6375 1947

Godkendelse

Kvalitetsstandarden er godkendt af Byrådet 19.12.2024.

Ris eller ros til hjemmesiden

Hans Schacksvej 4
5300 Kerteminde

CVR.NR 29189706

Telefon: 65 15 15 15

Genveje