Skip til hoved indholdet
    Hjem Borger Handicap og socialpsykiatri Kvalitetsstandarder Merudgifter

Merudgifter

Kerteminde Kommune tager afsæt i den rehabiliterende tankegang.
Vi tager udgangspunkt i, at du er ansvarlig for dit eget liv og ønsker højeste grad af uafhængighed og selvbestemmelse.
Formålet med kommunens indsats er at understøtte dine handlemuligheder, så du opnår et så selvstændigt og meningsfyldt liv som muligt

Den rehabiliterende tankegang tager udgangspunkt i følgende: 

Rehabilitering er en målrettet og tidsbestemt samarbejdsproces mellem en borger, pårørende og fagfolk. Formålet er, at borgeren, som har eller er i risiko for at få betydelige begrænsninger i sin fysiske, psykiske og/eller sociale funktionsevne, opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv.
Rehabilitering baseres på borgerens hele livssituation og beslutninger og består af en koordineret, sammenhængende og vidensbaseret indsats.

Kvalitetsstandard for merudgifter

Denne kvalitetsstandard er en beskrivelse af det serviceniveau, som tilbydes i Kerteminde Kommune for tilskud til dækning af merudgifter ved den daglige livsførelse til borgere mellem 18 år og folkepensionsalderen, med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.

Med varigt nedsat funktionsevne forstås en langvarig lidelse, hvor konsekvenserne heraf er af indgribende karakter for borgeren i den daglige tilværelse og som medfører, at der ofte må sættes ind med væsentlige hjælpeforanstaltninger.

Det er en betingelse, at merudgifterne er nødvendige, at de er en følge af den nedsatte funktionsevne og at de ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller andre bestemmelser i Serviceloven.

Formål

Formålet med ydelsen er, du kan leve et så almindeligt liv som muligt på samme måde som andre borgere uden nedsat funktionsevne på samme alder og i samme livssituation. Det understøttes ved, at du kan få dækket de merudgifter, som er en følge af dit handicap og som er en forudsætning for, at få dagligdagen til at fungere. Dækningen af dine merudgifter sker som en månedlig kontantydelse.

Hvem kan få hjælp?

For at være omfattet af personkredsen for Servicelovens § 100 skal du:

  • have et varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, som er af indgribende karakter i den daglige tilværelse og som medfører, at der ofte må sættes ind med væsentlige hjælpeforanstaltninge
  • være mellem 18 år og pensionsalderen 
  • have en medfødt lidelse, som kræver diæt
  • have behov for særligt udformet tøj på grund af særlig kropsbygning
  • være tilkendt førtidspension efter 2003

Hvis du modtager førtidspension, som er tilkendt før 01.01.2003, er du ikke berettiget til merudgiftsydelsen, med mindre du er bevilget hjælp efter Servicelovens § 95 eller efter Servicelovens § 96 (BPA-ordning).

Hvordan søger du hjælp?

Du skal søge via et ansøgningsskema, som kan hentes på Kerteminde Kommunes hjemmeside, på Borger.dk eller i Borgerservice. Ansøgningstidspunktet vil gælde fra den dato, hvor ansøgningsskemaet er modtaget af Kerteminde Kommune.

Sagsbehandlingstid

Du kan forvente, at der vil gå op til 4 uger fra ansøgningsskemaet er modtaget til sagsbehandlingen påbegyndes.
Sagsbehandlingstiden afhænger af sagens karakter og om der er brug for at indhente 3 oplysninger fra læge, sygehus e.l. for at få sagen oplyst. Sagsbehandlingstiden kan således vare fra 4 uger til flere måneder.

Hvad kan du få hjælp til?

Merudgiften skal være en følge af den nedsatte funktionsevne. Den skal være nødvendig og være ud over de udgifter, som andre borgere uden nedsat funktionsevne i samme aldersgruppe og samme livssituation, har.
Merudgifterne skal som udgangspunkt ikke dokumenteres, men du skal medvirke til at sandsynliggøre dem. Men hvis de månedlige merudgifter overstiger kr. 2.500, skal du dokumentere alle dine merudgifter.

Du kan f.eks. søge om tilskud til:

  • Medicin
  • Kørsel 
  • Fritidsaktivitet 
  • Håndsrækninger 
  • Ekstra vask 
  • Tøj/Sko 
  • Diæt
  • Boligindskud 
  • Forhøjet husleje
  • Fornyelse af kørekort
  • Særlige kurser

Hvad kan du ikke få hjælp til?

Der kan ikke ydes tilskud til merudgifter, som kan dækkes efter anden lovgivning eller andre bestemmelser i Serviceloven.

Det kan f.eks. være:

  • Behandling (f.eks. tandlæge eller fysioterapi)
  • Egenbetaling efter andre bestemmelser i Serviceloven 
  • Udgifter der dækkes af Sygeforsikring Danmark eller andre private sygeforsikringer eller ordninger

Sagsforløb

Når Sundhed, Myndighed og Psykiatri har modtaget din ansøgning vil du modtage en kvitteringsskrivelse indenfor 2-3 dage.
I løbet af 4 uger vil du blive indbudt til en samtale evt. i form at et hjemmebesøg.

I forbindelse med samtalen udarbejdes en beskrivelse af dit funktionsniveau (Udredning) og det drøftes, hvilke merudgifter du har. Det skal endvidere afklares, om der evt. er brug for at indhente lægelige oplysninger e.l.
Efter samtalen udarbejdes en ”Samlet faglig vurdering”, som sendes til dig sammen med ”Udredningen” til gennemlæsning, så du har mulighed for at komme med kommentarer, inden der træffes afgørelse.

Bevilling

Hvis det vurderes, at du er omfattet af personkredsen for Servicelovens § 100 og det vurderes, at de samlede årlige merudgifter overstiger bagatelgrænsen, bevilges du en månedlig merudgiftsydelse.
Bagatelgrænsen er kr. 6.408 pr. 01.01.2021 og reguleres én gang årligt.

Den månedlige ydelse udgør pr. 01.01.2021:

  • kr. 1.061 kr. hvis de sandsynliggjorte merudgifter ligger i intervallet 567 kr. – 1.592 kr. om måneden
  • kr. 2.123 kr. hvis de sandsynliggjorte merudgifter ligger i intervallet 1.593 kr. – 2.653 om måneden. 
  • Hvis de månedlige merudgifter overstiger kr. 2.654 ydes et tilskud svarende til de faktiske merudgifter

Bagatelgrænsen og satserne reguleres én gang årligt pr. 1 januar.

Enkeltstående merudgifter

Hvis der opstår behov for dækning af en enkeltstående merudgift, kan dette ske uden at der foretages en regulering af det månedlige beløb. Dette forudsætter, at du i forvejen er berettiget til merudgiftsydelse efter servicelovens § 100.

Du skal først rette henvendelse til din sagsbehandler, som skal tage stilling til, om du kan bevilges tilskud til en enkeltstående merudgift.

Afslag

Hvis du får afslag på din ansøgning om tilskud til merudgifter efter Servicelovens § 100, kan du søge om enkeltydelse efter Lov om Aktiv Socialpolitik i Borgerservice. Hvis du er pensionist kan du søge om personligt tillæg i Borgerservice.

Ændring i merudgifter

Hvis der sker ændringer i de merudgifter, som ligger til grund for din bevilling, skal du rette henvendelse til din sagsbehandler. Ud fra de sandsynliggjorte merudgifter vil din bevilling blive tilrettet.
Du kan ikke kræve at få merudgifts ydelsen om-beregnet, før der er gået et år siden seneste fastsættelse.
Hvis der bliver tale om en stigning i ydelsen, vil det ske med tilbagevirkende kraft.

Opfølgning

Kommunen har pligt til at foretage en opfølgning og dermed sikre, at din bevilling stadig opfylder sit formål og at betingelserne for din bevilling fortsat er gældende.
Der vil som udgangspunkt ske opfølgning af din bevilling én gang årligt.

Ophør

Tilskud til merudgifter efter Servicelovens § 100 ophører hvis betingelserne for tilskud efter Servicelovens § 100 ikke længere er opfyldt:

  • hvis de samlede årlige merudgifter ikke længere overstiger bagatelgrænsen 
  • når du bliver folkepensionist

Flytning til anden kommune

Hvis du flytter til anden kommune skal du kontakte Kerteminde Kommune, som stopper udbetalingen af din merudgiftsydelse.
Du skal selv kontakte din nye bopælskommune, som er pligtig til at fortsætte udbetalingen af din merudgiftsydelse, indtil tilflytningskommunen har truffet afgørelse 

Oplysningspligt

Når du modtager merudgiftsydelse, har du pligt til at oplyse kommunen, hvis der sker ændringer i de merudgifter, der ligger til grund for din bevilling.
Du har ligeledes pligt til, at oplyse om eventuelle ændringer i din livssituation eller dit helbred, som kan have indflydelse på den vurdering, som ligger til grund for din bevilling.

Tavshedspligt

Personalet har tavshedspligt.

Klageadgang

Når du modtager en bevilling på din ydelse, er der vedlagt en klagevejledning.

Lovgrundlag

Servicelovens § 100 og bekendtgørelse af 13.11.2017 om nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse nr. 1248.

Information

Denne kvalitetsstandard og Kerteminde Kommunes øvrige kvalitetsstandarder kan ses på kommunens hjemmeside www.kerteminde.dk

Du kan få udleveret kvalitetsstandarderne og få mere at vide om dine muligheder for at få støtte ved at kontakte:

Borgerservice
Hans Schacksvej 4
5300 Kerteminde
Tlf. 65151515
borgerservice@kerteminde.dkwww.kerteminde.dk

Godkendelse

Kvalitetsstandarden er godkendt i Ældre-, Handicap- og Psykiatriudvalget d. 13.04.2021

Ris eller ros til hjemmesiden

Hans Schacksvej 4
5300 Kerteminde

CVR.NR 29189706

Telefon: 65 15 15 15

Telefontider

Genveje