Skip til hoved indholdet

Aktivitets- og samværstilbud

Kerteminde Kommune tager afsæt i den rehabiliterende tankegang.
Vi tager udgangspunkt i, at du er ansvarlig for dit eget liv og ønsker højeste grad af uafhængighed og selvbestemmelse.
Formålet med kommunens indsats er at understøtte dine handlemuligheder, så du opnår et så selvstændigt og meningsfyldt liv som muligt.

Den rehabiliterende tankegang tager udgangspunkt i følgende:

Rehabilitering er en målrettet og tidsbestemt samarbejdsproces mellem borger, pårørende og fagfolk. Formålet er, at borgeren, som har eller er i risiko for at få betydelige begrænsninger i sin fysiske, psykiske og/eller sociale funktionsevne, opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv.
Rehabilitering baseres på borgerens hele livssituation og beslutninger og består af en koordineret, sammenhængende og vidensbaseret indsats.

Generelt for Aktivitets-og samværstilbud

Aktivitets- og samværstilbud bevilges efter Lov om social service §104.

Tilbuddet er gratis og som udgangspunkt leveres tilbuddet af aktivitetscentrene i Kerteminde Kommune. Der er ikke frit valg på tilbuddet.

Formålet med tilbuddet er at du deltager i aktiviteter, der styrker dine sociale relationer og giver dig et indhold i hverdagen.

Hvem kan få støtte

Du kan få tilbuddet, hvis

  • Du har et væsentligt nedsat fysisk, psykisk og/eller socialt funktionsniveau, som betyder, at du har brug for hjælp og støtte til at indgå i sociale fællesskaber og aktiviteter.

Hvem kan ikke få tilbuddet

Du kan ikke få tilbuddet, hvis

  • Du er under 18
  • Du selv kan opretholde eller udvikle sociale færdigheder

Hvis du kun har et let eller moderat behov for socialpædagogisk og sundhedsfaglig råd og vejledning i forhold til at indgå i sociale relationer og aktiviteter, henvises du til væresteder, klubber eller frivillige aktiviteter, samt eventuelt beskyttet beskæftigelse (SEL §103).

Visitation

Du ansøger om tilbuddet ved at kontakte:

Ældre, Handicap og Sundhed
Myndighedsafdelingen
Lindøalleen 51
5330 Munkebo
Tlf. 6515 1515 

Sagsbehandleren kontakter dig og aftaler et møde.

På mødet spørger rådgiveren ind til din hverdag og udarbejder på denne baggrund en udredning og en vurdering af hvorvidt du er omfattet af målgruppen og hvilket støttebehov du har.
Du modtager herefteren afgørelse, og der udarbejdes mål for, hvad du skal opnå med dit aktivitets og samværstilbud.

Sammen med afgørelsen får du en klagevejledning, som beskriver

  • Hvordan du kan klage
  • Hvem du skal klage til
  • Hvilken tidsfrist der er for at klage

Indhold i tilbuddet

Tilbuddet er som udgangspunkt midlertidig.

Aktivitets- og samværstilbuddet kan indeholde følgende tilbud:

  • Fysiske og sociale aktiviteter
  • Rådgivning
  • Vejledning
  • Samtaler
  • Aktiviteter af sundhedsfremmende karakter
  • Kreative aktiviteter
  • Madordning
  • Sansestimulerende aktiviteter
  • Opbygning og opretholdelse af sociale netværk

Som udgangspunkt skal du selv sørge for transporten til dit aktivitets og samværstilbud.
Du kan søge om kørselsordning efter en konkret individuel vurdering.

Hvor meget hjælp kan jeg modtage i tilbuddet?

Aktivitets- og samværstilbuddet er gradueret i 3 pakker, der bevilges ud fra funktionsnedsættelsen Hvilken pakke du bevilliges, og hvor mange dage pr uge du bevilliges, beror på en individuel vurdering af dit behov for støtte. 

Samarbejdet mellem dig og tilbuddet

Aktivitets- og samværstilbuddet tilrettelægges og udføres i samarbejde med dig.

Krav og forventninger til dig

Der må ikke ryges i kommunens bygninger, men der må ryges på udvalgte rygeområder udendørs.
Du forventes at melde afbud, hvis du er forhindret i at komme. Du har pligt til at komme med de oplysninger, der er nødvendige for at sagsbehandleren kan foretage en vurdering af din funktionsevne.
Dette gælder også hvis der sker ændringer i din tilstand.

Opfølgning på støtten

Der følges op på tilbuddet på regelmæssige statusmøder.

På statusmødet drøftes blandt andet, hvordan det er gået med de mål, som er opsat for støtten, om der er behov for ændringer i målene, om der er sket ændringer i dit funktionsniveau.

Kvalitetsmål

Kerteminde Kommune har følgende kvalitetsmål:

Rettet mod dig

  • At du oplever hygge og adspredelse
  • At du møder andre mennesker
  • At du har mulighed for at udføre hobbybetonede aktiviteter
  • At du føler dig velkommen
  • At du oplever et trygt og tillidsskabende samarbejde med personalet

Rettet mod opgaven

  • At du oplever tilbuddet meningsfyldt og interessant
  • At du opbygger sociale relationer

Tavshedspligt

Kommunens ansatte har tavshedspligt.

Klageadgang

Klagevejledning vil fremgå af afgørelsen om hjælp til Aktivitets- og samværstilbud §104

Lovgrundlag

Servicelovens §§ 1 og 116, Bekendtgørelse nr. 1076 §§ 1, 2, 3 og 4 samt Retssikkerhedslovens §§ 4 og 10.

Information

Denne kvalitetsstandard og Kerteminde Kommunes øvrige kvalitetsstandarder kan ses på kommunens hjemmeside www.kerteminde.dk

Du kan få udleveret kvalitetsstandarderne og få mere at vide om dine muligheder for at få hjælp og støtte ved at kontakte:

Ældre, Handicap og Sundhed
Myndighedsafdelingen
Lindøalleen 51
5330 Munkebo
Tlf. 6515 1515

Godkendelse

Kvalitetsstandarden er godkendt i Ældre-, Handicap- og Psykiatriudvalget d. 13.04.2021

Ris eller ros til hjemmesiden

Hans Schacksvej 4
5300 Kerteminde

CVR.NR 29189706

Telefon: 65 15 15 15

Genveje