Styrelsesvedtægt
Kapitel I Byrådet
§ 1. Kerteminde Byråd består af 25 medlemmer.
Stk. 2. Byrådet vælger en borgmester og en første og anden viceborgmester, jf. § 6 i Lov om kommunernes styrelse (i det følgende kaldet styrelsesloven).
§ 2. De nærmere regler om forberedelse, indkaldelse og afholdelse af Byrådets møder fastsættes i Byrådets forretningsorden (i det følgende kaldet forretningsordenen) jf. styrelseslovens § 2.
Kapitel II Borgmesteren
§ 3. De nærmere regler om Borgmesterens opgaver i forbindelse med Byrådets møder fastsættes i forretningsordenen, jf. styrelseslovens §§ 8, 30, 42 b og 42 c, stk. 1 og 2.
§ 4. Borgmesteren varetager de funktioner som øverste daglige leder af Kommunens samlede administration, der fremgår af styrelseslovens kapitel IV.
Stk. 2. Borgmesteren drager omsorg for, at der om sager, der hører under et udvalgs område, indhentes de nødvendige erklæringer fra udvalget, inden Byrådet træffer beslutning i sagen.
Stk. 3. Borgmesteren påser sagernes ekspedition, herunder at de ekspederes uden unødvendig forsinkelse. Borgmesteren kan af udvalgene og de ansatte forlange enhver oplysning om sager, der er underlagt dem, og om sagernes ekspedition.
§ 5. Borgmesteren drager omsorg for, at ingen udgift afholdes eller indtægt oppebæres uden fornøden bevilling, og at udgifter og indtægter bogføres i overensstemmelse med de af Økonomi- og Indenrigsministeriet og Byrådet fastsatte regler. Finder Borgmesteren, at en disposition ikke har haft bevillingsmæssig hjemmel, forelægges spørgsmålet for Byrådet.
Kapitel III Nedsættelse af udvalg og almindelige regler om disses virksomhed mv.
§ 6. Følgende udvalg nedsættes:
Økonomiudvalg
Erhverv- og Vækstudvalg
Arbejdsmarkedsudvalg
Børn-, Unge og Uddannelsesudvalg
Kultur- og Fritidsudvalg
Plan- og Teknikudvalg
Klima- og Bæredygtighedsudvalget
Ældre-, Handicap- og Sundhedsudvalget
Stk. 2. Herudover kan byrådet nedsætte særlige udvalg i medfør af styrelseslovens § 17, stk. 4.
§ 7. For hvert udvalg føres en beslutningsprotokol, hvori udvalgets beslutninger indføres. Beslutningsprotokollen underskrives efter hvert møde af de medlemmer, der har deltaget i mødet. Ethvert af disse medlemmer kan forlange sin afvigende mening kort tilført beslutningsprotokollen, og ved sager, der af udvalget skal fremsendes til anden myndighed, kræve, at denne samtidig gøres bekendt med indholdet af protokollen. Det pågældende medlem kan ved sagens fremsendelse ledsage denne med en begrundelse for sit standpunkt.
§ 8. Hvis Økonomiudvalget eller et stående udvalg ønsker det, kan det beslutte at vedtage en forretningsorden, der fastsætter de nærmere regler om forberedelse, indkaldelse og afholdelse af udvalgets møder.
§ 9. Hvis et stående udvalg agter at foretage dispositioner, der berører et andet udvalgs område, skal der inden iværksættelsen forhandles med dette udvalg, i fornødent omfang med inddragelse af Økonomiudvalget og Borgmesteren, jf. styrelseslovens §§ 18, 21, stk. 2 og 31 a.
§ 10. De stående udvalg drager omsorg for at bevillinger og rådighedsbeløb, der er tildelt udvalget, ikke overskrides. Udvalgene foretager indstilling til Byrådet gennem Økonomiudvalget, hvis yderligere bevillinger er ønskelige eller nødvendige.
Kapitel IV Økonomiudvalget
§ 11. Økonomiudvalget består af Borgmesteren, der er formand for udvalget, samt 8 af Byrådets øvrige medlemmer.
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af de anliggender, der er underlagt det i medfør af styrelseslovens §§ 18 og 21 og kapitel V.
Stk. 3. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af løn- og personaleforhold inden for ethvert af Kommunens administrationsområder, herunder ansvaret for kommunens MEDstruktur og arbejdsmiljøorganisation. Udvalget fastsætter regler for Borgmesterens og administrationens behandling af personalesager.
Stk. 4. Udvalget har en strategisk overordnet koordinerende rolle, blandt andet ved at udarbejde kommissorier for indsatsområder til fagudvalgene samt ved forberedelse af større tværgående sager/opgaver af strategisk betydning for hele kommunen.
Stk. 5. Udvalget varetager Kommunens økonomiske planlægning og har ansvaret for kommuneplanlægningen samt for en samordnet løsning af Kommunens planlægningsopgaver, f.eks. planstrategi. Udvalget fastlægger de fælles planforudsætninger og bistår de stående udvalg med tilvejebringelse af det nødvendige grundlag for udvalgenes planlægningsopgaver. Udvalget fastsætter generelle forskrifter for planernes tilvejebringelse. Udvalget drager omsorg for udarbejdelse af økonomiske konsekvensvurderinger af de udarbejdede planforslag og foretager indstilling til Byrådet om planforslagene. Udvalgets erklæring indhentes om enhver sag, der vedrører Kommunens planlægningsopgaver, inden sagen forelægges Byrådet til beslutning.
Stk. 6. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af følgende områder:
Beredskab, herunder forholdet til Beredskab Fyn
Landsbyudvikling
Fælles IT og telefoni
Informationssikkerhed
Tjenestemandspensioner
Risikostyring og forsikringsforhold
Køb, salg og pantsætning af fast ejendom
Overordnet koordinering af de kommunale bygninger
Varetagelse af kommunens ejerinteresser i forhold til kommunal selskabsdeltagelse
Samordning af Kommunens indkøbsfunktioner
Kommunal opkrævning af skat
Stk. 7. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om Kommunens kasse og regnskabsregulativ, jf. styrelseslovens § 42, stk. 7 og revisionsregulativ.
Stk. 8. Udvalget udarbejder programoplæg, byggeprogram og dispositionsforslag for byggearbejder vedrørende kommunale bygninger. Dette skal ske i samarbejde med de relevante stående udvalg, herunder ved nedsættelse af byggeudvalg.
§ 12. Økonomiudvalget fastsætter regler om:
Indberetninger fra den kommunale administration med henblik på udvalgets udøvelse af budget- og bevillingskontrol, jf. § 13
Borgmesterens og administrationens behandling af personalesager.
§ 13. Økonomiudvalget fører tilsyn med:
at forvaltningen af økonomiske midler sker i overensstemmelse med Byrådets beslutninger og iøvrigt på forsvarlig måde
at forvaltningen af Kommunens kasser og Kommunens regnskabsføring er forsvarlig
at de på årsbudgettet meddelte bevillinger og rådighedsbeløb samt de ved særlig beslutning bevilgede beløb ikke overskrides uden Byrådets samtykke
at Kommunens arkivalier opbevares på betryggende måde
løn- og ansættelsesforhold for personale i selvejende institutioner, som Kommunen har overenskomst med, jf. styrelseslovens § 67
at selvforvaltende områder overholder de af Byrådet fastsatte regler for selvforvaltning og økonomisk decentralisering
Kapitel V De stående udvalg
§ 14. Erhverv- og Vækstudvalg består af 5 medlemmer
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens erhvervsrettede opgaver, herunder med særligt fokus på erhvervsudvikling, erhvervsservice og turismeområdet. Udvalget fører tilsyn med og fastlægger kompetencefordelingsplaner i sager indenfor udvalgets ansvarsområder.
Stk. 3. Udvalget varetager således den umiddelbare forvaltning af følgende områder:
Erhvervsudvikling og erhvervsservice
Turisme
Samarbejde med eksterne leverandører af erhvervsservice og turismeaktiviteter
Samarbejde med private og selvejende institutioner inden for udvalgets område
Stk. 4. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om:
Politikker og planer inden for udvalgets område, i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 11
Mål og resultatkrav i øvrigt inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget jfr. § 11
Takster inden for udvalgets område.
§ 15 Arbejdsmarkedsudvalg består af 5 medlemmer
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens beskæftigelsesmæssige opgaver, samt er ansvarlig for at sikre en koordineret ungeindsats i samarbejde med Børn-, Unge og Uddannelsesudvalget. Udvalget fører tilsyn med og fastlægger kompetencefordelingsplaner i sager indenfor udvalgets ansvarsområder.
Stk. 3. Udvalget varetager således den umiddelbare forvaltning af følgende områder:
Dagpenge og andre forsørgelsesudgifter
Kontanthjælp
Opgaver, afgørelse og indsatser i henhold til beskæftigelseslovgivningen
Lov om kommunal ungeindsats
Aktivering og revalidering
Stillinger på særlige vilkår
Flygtninge og integration
Enkeltydelser i henhold til aktivloven
Sociale pensioner
Udvikling af Socialøkonomiske virksomheder
Rådgivning og vejledning i forhold til de opgaver, som varetages af Udbetaling Danmark
Jobcenter Kerteminde - herunder projekter
Borgerservice
Arbejdsmarkedsrelateret kontakt til erhvervslivet og organisationer
Samarbejde med private og selvejende institutioner inden for udvalgets område
Koordinering af
ungeindsats
Stk. 4.
Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om:
Politikker og planer inden for udvalgets område, i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 11
Mål og resultatkrav i øvrigt inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget jfr. § 11
Takster inden for udvalgets område.
§ 16 Børn-, Unge og Uddannelsesudvalg består af 5 medlemmer
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af sager på det pasnings og undervisningsmæssige område samt familiemæssige område. Udvalget fører tilsyn med og fastlægger kompetencefordelingsplaner i sager indenfor udvalgets ansvarsområder
Stk. 3. Udvalget varetager således den umiddelbare forvaltning af følgende områder:
Dagtilbudsområdet
Dagpleje
Børnehaver og specialbørnehaver
Integrerede dagtilbud
Tilskud til privatinstitutioner og privat dagpleje
Puljeordninger
Uddannelsesområdet
Folkeskolen
Skolefritidsordninger
Friskoler og efterskoler
Ungdomsskolen
Ungdommens Uddannelsesvejledning
Specialundervisning
Børn-, familie og ungeområdet
Pædagogisk Psykologisk Rådgivning
Foregribende og forebyggende indsatser
Anbringelser
Opgaver, afgørelser og indsatser i henhold til sociallovgivning vedrørende børn og unge herunder også handicappede børn og unge
Opgaver, afgørelse og indsatser i henhold til sociallovgivningen og SSP
Sundhedsindsatser inden for udvalgets ansvarsområder, herunder genoptræning af børn og unge
Døgninstitutioner for børn og unge
Kommunal tandpleje
Befordring i forhold til udvalgets målgrupper
Stk. 4. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om:
Politikker og planer inden for udvalgets område, i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 11
Mål og resultatkrav i øvrigt inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget jfr. § 11
Takster inden for udvalgets område.
§ 17 Kultur- og Fritidsudvalg består af 5 medlemmer
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver på kultur- og fritidsområdet. Udvalget fører tilsyn med og fastlægger kompetencefordelingsplaner i sager indenfor udvalgets ansvarsområder.
Stk. 3. Udvalget varetager således den umiddelbare forvaltning af følgende områder:
Folkeoplysninger og fritidsaktiviteter
Idrætslivet
Kommunalt støttede ordninger herunder Plads-til-Alle og Frivilligcenter
Museer herunder Østfyns Museer, Fjord & Bælt og Naturama
Biblioteksvæsen, biografer og andre kulturinstitutioner
Musikskolen
Forsamlingshuse og foreningshuse
Udlån og udleje af lokaler i kommunale ejendomme og for tilskud til foreninger mv.
Samarbejde med private og selvejende institutioner inden for udvalgets område
Stk. 4. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om:
Politikker og planer inden for udvalgets område, i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 11
Mål og resultatkrav i øvrigt inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget jfr. § 11
Takster inden for udvalgets område.
Regler for udlån og udleje af lokaler i kommunale ejendomme og for tilskud til foreninger mv.
§ 18 Plan og Teknikudvalg består af 5 medlemmer
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver på arealanvendelses- og teknikområdet. Udvalget fører tilsyn med og fastlægger kompetencefordelingsplaner i sager indenfor udvalgets ansvarsområder.
Stk. 3. Udvalget varetager således den umiddelbare forvaltning af følgende områder:
Fysisk planlægning (lokalplanlægning, kommuneplanrammer og planstrategi)
Administration af planlovgivning
Miljøtilladelser
Byggemodning samt salg af grunde
Ejendomsskat
Bygge- og boligforhold
Byfornyelse
Støttet byggeri
Trafiksikkerhed
Kollektiv trafik og taxa
Vejvæsen og transport
Vejnavne
Parkering
Samarbejde med private og selvejende institutioner inden for udvalgets område
Udvendig og indvendig vedligeholdelse af kommunale bygninger
Leje og udleje af arealer og ejendomme
Udvikling og serviceniveauer på havne
Stk.4. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om:
Politikker og planer inden for udvalgets område, i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 11
Kommuneplaner, lokalplaner og øvrige fysiske planer i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 11
Mål og resultatkrav i øvrigt inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget jfr. § 11
Takster inden for udvalgets område
§ 19 Klima- og Bæredygtighedsudvalget består af 5 medlemmer
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver på miljø-, natur-, klima og bæredygtighedsområdet. Udvalget forestår den koordineret indsats på tværs af øvrige udvalg vedr. klima og bæredygtighed. Udvalget fører tilsyn med og fastlægger kompetencefordelingsplaner i sager indenfor udvalgets ansvarsområder.
Stk. 3. Udvalget varetager således den umiddelbare forvaltning af følgende områder:
Klima, biodiversitet og energi
Vand- og naturbeskyttelse
Fortids- og kulturminder
Kystbeskyttelse
Myndighedsopgaven omkring grundvand og spildevand
Myndighedsopgaver på affaldsområdet
Drift og pleje af kommunale skove, vandløb og naturområder
Drift og pleje af kommunale veje, stier og pladser
Skadedyrsbekæmpelse
Energistyring/forbrug i kommunale bygninger
Samarbejde med private og selvejende institutioner inden for udvalgets område
Stk.4. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om:
Politikker og planer inden for udvalgets område, i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 11
Mål og resultatkrav i øvrigt inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget jfr. § 11
Takster inden for udvalgets område
§ 20 Ældre-, Handicap- og Sundhedsudvalget består af 5 medlemmer
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens sociale og sundhedsmæssige opgaver i relation til ældre samt til voksne med fysiske eller psykiske handicaps eller psykiatriske lidelser. Udvalget fører tilsyn med og fastlægger kompetencefordelingsplaner i sager indenfor udvalgets ansvarsområder.
Stk. 3. Udvalget varetager således den umiddelbare forvaltning af følgende områder:
Sundhed, herunder
Aktivitetsbestemt medfinansiering og finansiering af sundhedsvæsen
Kommunal genoptræning og vedligeholdende træning
Sundhedsfremme og forebyggelse
Hjemmesygepleje
Alkohol- og stofmisbrug
Pleje og Rehabilitering, herunder
personlig pleje, praktisk hjælp, rehabiliteringsforløb, hjemmehjælp af ældre og borgere med handicap over 18 år
Merudgifter
Hjælpemidler, forbrugsgoder og boligindretning for børn og voksne
Døgnrehabiliteringsophold
Plejeboliger samt ældreboliger
Borgerstyret personlig assistance
Handicap, psykiatri og social, herunder
Rådgivning – forebygge sociale problemer
Socialpædagogisk støtte
Kontakt og ledsagerordninger
Afløsning og aflastning i forhold til borgere med fysisk og psykisk nedsat funktionsevne
Beskyttet beskæftigelse, aktivitets- og samværstilbud
Midlertidige ophold - og langvarige botilbud
Samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger(§18 midler)
Koordineret og sammenhængende sundhedsindsats på tværs af fagudvalgene
Koordinering og samarbejde i forhold til det nære sundhedsvæsen og sundhedsaftaler
Befordring i forhold til udvalgets målgrupper
Bemyndigelse til anmodning om etablering eller ændring af værgemål
Stk. 4. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om:
Politikker og planer inden for udvalgets område, i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 11
Mål og resultatkrav i øvrigt inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget jfr. § 11
Takster inden for udvalgets område
Kapitel VI Vederlag mv.
§ 21. Byrådets første viceborgmester oppebærer et vederlag på 8 procent af Borgmesterens vederlag.
Stk. 2. Formanden for Erhverv- og Vækstudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 15 procent af Borgmesterens vederlag.
Stk. 3. Formanden for Arbejdsmarkedsudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 15 procent af Borgmesterens vederlag.
Stk. 4. Formanden for Børn-, Unge og Uddannelsesudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 15 procent af Borgmesterens vederlag.
Stk. 5. Formanden for Kultur- og Fritidsudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 15 procent af Borgmesterens vederlag.
Stk. 6. Formanden for Plan og Teknikudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 15 procent af Borgmesterens vederlag.
Stk. 7. Formanden for Erhverv- og Vækstudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 15 procent af Borgmesterens vederlag.
Stk. 8. Formanden for Klima- og Bæredygtighedsudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 15 procent af Borgmesterens vederlag.
Stk. 9. Formanden for Ældre-, Handicap- og Sundhedsudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 15 procent af Borgmesterens vederlag.
Stk.10. Formanden for Børn og Unge-udvalget, der nedsættes efter § 18 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, oppebærer et vederlag som udgør 5 procent af Borgmesterens vederlag.
Stk. 11. Den i stk. 1-10 nævnte vederlæggelse ophører med udgangen af den måned, hvor pågældende fratræder det enkelte hverv eller i en uafbrudt periode på 3 måneder har været forhindret i at varetage hvervet. Ved fravær på grund af sygdom, graviditet, barsel og adoption, hvor stedfortræderen af denne grund er indkaldt, er der dog ret til vederlag i indtil 9 måneder.
§ 22. Når et medlem af et stående udvalg på grund af formandens sygdom, ferie eller fravær af anden årsag af udvalget er konstitueret som formand i en periode på mindst 2 uger, oppebærer vedkommende i funktionsperioden vederlag efter samme regler som formanden, jf. § 18, stk. 2-7.
Stk. 2. Konstituerede formænd kan højst oppebære funktionsvederlag i en uafbrudt periode på 9 måneder.
Kapitel VII Stedfortræderindkaldelse
§ 23. Stedfortræderen for et medlem indkaldes ved medlemmets forfald af de grunde, der er nævnt i styrelseslovens § 15, stk. 2, uanset om hindringen har en kortere varighed end 1 måned.
Kapitel VIII Ændringer i vedtægten
§ 24. Denne vedtægt træder i kraft den 4. januar 2022.
Stk. 2. Samtidig er Styrelsesvedtægten for Kerteminde Kommune af 10. januar 2018 bortfaldet.
Stk. 3. Forslag til ændringer i vedtægten skal undergives 2 behandlinger i 2 byrådsmøder med mindst 6 dages mellemrum. Den vedtagne styrelsesvedtægt og senere vedtægtsændringer skal meddeles Det Kommunale Tilsyn.
Således vedtaget i Byrådets møder den 16. december 2021 og 4. januar 2022.
Kasper Ejsing Olesen
Borgmester
Anders Bjældager
Kommunaldirektør