Hjem Borger Miljø Olietanke under 6000 L (Villaolietanke)

Olietanke under 6000 L (Villaolietanke)

Ejeren eller brugeren, der vil etablere en olietank, skal anmelde dette til kommunen senest 14 dage før olietanken skal etableres.

• Husk at oplyse, hvor på din grund tanken skal være (skitse over tankens placering) – samt om tidspunktet for etableringen.
  • Du skal sende en kopi af tankattesten til kommunen senest samtidig med etableringen af olietanken.
  • Hvis der er risiko for forurening af f.eks. vandindvindingsboringer kan kommunen forbyde etableringen af olietanken

Anmeldelsesblanket findes nederst på siden i "de blå kasser"

Ejeren, der vil sløjfe en olietank, skal melde dette til kommunen.

• Meddel kommunen, at du har sløjfet tanken, og hvordan dette er sket.
  • Ved sløjfning af olietank skal eventuelt restindhold fjernes,
  • og olietanken skal fjernes eller påfyldningsstuds og udluftningsrør skal fjernes, og tanken blændes af, så det ikke er muligt at fylde fyringsolie ned i tanken.
  • Sløjfning af olietank meddeles til kommunen sammen med en skitse over tankens (tidligere) placering.
  • I forbindelse med sløjfningen meddeles kommunen hvilken opvarmningsform, der nu anvendes.

Anmeldelsesblanket findes nederst på siden i "de blå kasser"

Hvornår skal en olietank sløjfes?

• I olietankbekendtgørelsen er der indført sløjfningsterminer for alle tanktyper.
  • Nedgravede, glasfiberbelagte ståltanke skal sløjfes efter 40 eller 50 år, alt efter type.
  • Nedgravede plasttanke skal sløjfes efter 45 år.
  • Overjordiske ståltanke, herunder indendørs, skal sløjfes efter 30 eller 40 år, alt efter type.
  • Overjordiske enkeltvæggede plasttanke skal sløjfes efter 25 år
  • Overjordiske dobbeltvæggede plasttanke skal sløjfes efter 40 år.
  • Tanke hvor produktionsåret ikke kendes eller kan bestemmes skal sløjfes straks.

Spørgsmål om olietanke rettes til Team miljø. Kontaktoplysninger står nedenfor.

Kontakt miljøteamet

Miljøteamet

Kultur- og Administrationscenter i Munkebo
Lindøalléen 51 5330 Munkebo