Skip til hoved indholdet

Reparation af hjælpemiddel

Reparation af hjælpemidler

Kerteminde Kommune støtter dig i at have et aktivt hverdagsliv.

Målet om et aktivt hverdagsliv sker i et samarbejde med dig og med afsæt i dine ønsker, håb og drømme for hverdagen.

Vi støtter dig i at genvinde eller bevare muligheden for at være aktiv og i stand til selv at klare hverdagens gøremål så du, så vidt muligt, undgår at være afhængig af andres hjælp.

Hvis du føler dig alene og har behov for at være en del af et fællesskab, hjælper vi dig med kontakt til en forening eller et tilbud i kommunen.

Kvalitetsstandard for reparation af hjælpemidler

Denne kvalitetsstandard er en beskrivelse af serviceniveauet i Kerteminde Kommune ved tilbud om

Hvem kan få hjælp?

Ved hjælpemiddeldepotet kan du få repareret de hjælpemidler, som er bevilget efter § 112, og de forbrugsgoder, der er bevilget efter § 113, når disse udelukkende fungerer som hjælpemiddel og er udlånt af depotet.

Hvordan får du hjælp?

Når der opstår behov for reparation, kan du eller dine pårørende kontakte Visitation hjælpemidler eller hjælpemiddeldepotet.

Hvilke reparationer kan der foretages?

Hjælpemiddeldepotet kan foretage følgende reparationer:

  • Mindre reparationer, som udføres i dit hjem
  • Større reparationer udføres på depotet eller sendes til reparation hos en ekstern leverandør
  • Hvis hjælpemidlet ikke kan repareres, vurderer sagsbehandlerne i Visitation Hjælpemidler, om det skal udskiftes eller der er brug for en ny vurdering af behovet for hjælpemidlet.
  • I ganske særlige tilfælde og efter en individuel konkret vurdering, kan der udlånes erstatningshjælpemiddel
  • Hjælp til udskiftning af dæk og slange til kørestol, hvis du har behov for mere end 1 årlig udskiftning

Hvilke reparationer kan du ikke få foretaget ?

Hjælpemiddeldepotet foretager ikke reparation, når

  • Udgifterne er en følge efter almindeligt brug f.eks. almindelige batterier, rengøring og vedligeholdelse
  • Det er den første årlige udskiftning af dæk og slange på kørestolen. Denne udgift afholder du selv. Som dokumentation gemmer du dine kvitteringer. Dette gælder også, selvom du er bevilget mere end én kørestol
  • Du har benyttet dig af frit valg, og der bliver tale om ekstraordinære dyre eller hyppige reparationer. Her afholder du selv udgifterne.
  • Det er et forbrugsgode, hvor der er bevilget 50 % i tilskud, og som er din ejendom

Hvad forventes af dig?

  • Du rengør og vedligeholder selv hjælpemidlet
  • Du kontakter hjælpemiddeldepotet, hvis hjælpemidlet ikke fungerer optimalt
  • At der ved funktionssvigt af f.eks. personløfter og vekseltrykmadras udenfor sagsbehandlernes eller hjælpemiddeldepotetsåbningstid, tages kontakt til hjemmeplejen.

Kvalitetsmål

  • At akutte reparationer påbegyndes umiddelbart efter din henvendelse

  • At øvrige reparationer foretages indenfor 10 arbejdsdage fra din henvendelse

  • At hjælpemidlet repareres forsvarligt.

  • At du oplever, at hjælpen ydes med nærvær, tryghed og respekt.

  • At du lider mindst muligt afsavn.

  • At du bliver så selvhjulpen som muligt.

Kerteminde Kommune har ansvaret for at følge op på kvalitetsmålene.

Tavshedspligt

Kommunens ansatte har tavshedspligt.

Lovgrundlag

Servicelovens §§ 1, 112, 113 og 113b.

Information

Denne og kommunens øvrige kvalitetsstandarder kan ses på kommunens hjemmeside www.kerteminde.dk

Du kan få hjælp til reparation ved at kontakte:

Hjælpemiddeldepotet
Lindøalleen 101
5330 Munkebo
Tlf. 65 15 16 95
Mandag til fredag
Kl. 8.00 til 10.00.

Udenfor depotets telefontid kan du ved akut, livsnødvendig eller uopsætteligt behov kontakte hjemmeplejen.

Hjemmeplejen
Telefontid hjemmepleje:
Hverdage kl. 7.00 til 14.00 på tlf. 65151700

Godkendelse

Kvalitetsstandarden er godkendt i Byrådet 19.12.2024

Ris eller ros til hjemmesiden

Hans Schacksvej 4
5300 Kerteminde

CVR.NR 29189706

Telefon: 65 15 15 15

Genveje