Skip til hoved indholdet

Madservice

Kerteminde Kommune støtter dig i at have et aktivt hverdagsliv.

Målet om et aktivt hverdagsliv sker i et samarbejde med dig og med afsæt i dine ønsker, håb og drømme for hverdagen.

Vi støtter dig i at genvinde eller bevare muligheden for at være aktiv og i stand til selv at klare hverdagens gøremål så du, så vidt muligt, undgår at være afhængig af andres hjælp.

Hvis du føler dig alene og har behov for at være en del af et fællesskab, hjælper vi dig med kontakt til en forening eller et tilbud i kommunen.

Kvalitetsstandard for madservice

Hvem kan modtage denne madservice?

Hvis du på grund af midlertidig eller varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke er i stand til at tilberede maden selv. 

Hvis det vurderes, at der er et særligt behov for, at du får en mere ernæringsrigtig kost.

Hvem kan ikke modtage madservice?

Hvis du i stedet for selv at tilberede den varme mad er i stand til at erstatte denne med en anden ernæringsmæssig tilstrækkelig kost.

Hvordan får du madservice?

Når der opstår behov for madservice, kan du eller dine pårørende kontakte Visitationen.

Hvad består ydelsen af?

  • Tilberedning og udbringning af varm hovedret eller kølemad – når du bor i egen bolig

  • Tilberedning og udbringning af varm hovedret – når du bor i plejebolig

  • Tilberedning og udbringning af varm hovedret, hvis du kommer i et af kommunens aktivitetscentre og dagcentre for demente

  • Tilberedning og udbringning af morgenmad, madpakke, mælkeretter, bi-retter, råkost/salat m.m.

Leverandørerne af Madservice udarbejder menuplaner månedsvis, hvor du ud for de enkelte dage i den pågældende måned så har mulighed for at vælge i mellem forskellige retter.

Du har mulighed for at vælge diæt/specialkost, hvis du ud fra en sundhedsfaglig vurdering har behov for det.

Du vil have mulighed for at vælge den daglige hovedret og/eller den daglige bi-ret.

Herudover er det muligt at vælge:

  • Morgenmad

  • Madpakker

  • Andre retter (øllebrød, supper, mælkeret, salat m.m.)

  • Gæstemad

  • Andre delkomponenter f.eks. færdigrørt fars eller skrællede kartofler

Hvad koster det?

På kommunens hjemmeside kan du se den aktuelle pris for Madservice.

Første gang vil du modtage en regning, som du skal betale og tilmelde Betalingsservice.

Hvis du bor i egen bolig, betaler du månedsvis bagud, og hvis du bor i plejebolig, betaler du månedsvis forud.

Hvem leverer hjælpen?

Som leverandør har du mulighed for at vælge:

  • Kerteminde Kommunes Madservice, som har daglig levering af et varmt måltid og tilkøbsydelser

  • Det Danske Madhus, som leverer kølemad en gang ugentligt samt tilkøbsydelser.

Kerteminde Kommunes Madservice kan kontaktes på tlf. 65 15 19 99 på hverdage i tidsrummet 8.15 - 9.15 og 12.30 -13.45

Hvis du har behov for at afbestille levering fra Kerteminde Kommunes madservice, skal dette ske telefonisk senest 2 hele dage og inden kl. 9, før maden ellers skulle leveres. Hvis du bliver akut indlagt, skal afbestillingen ske hurtigst muligt.

Det Danske Madhus kan kontaktes på tlf. 7070 2646

Kvalitetsmål

Kerteminde Kommunes madservice tilrettelægger kosten ud fra anbefalinger til den danske institutionskost.

Det Danske Madhus tilrettelægger kosten ud fra anbefalinger fra deres egne ernæringseksperter.

Vores mål er:

  • at du får en alsidig og ernæringsmæssig rigtig kost

  • at der gennemføres tilfredshedsundersøgelse hos modtagerne af denne ydelse hvert andet år

  • at du er tilfreds med den leverede mad.

Hjemmet som arbejdsplads

Når du modtager hjælp, pleje og støtte, er dit hjem personalets arbejdsplads, og personalet er omfattet af arbejdsmiljøloven. Det betyder, at dit hjem som arbejdsplads bliver gennemgået, således at arbejdet kan udføres sikkerheds-og sundhedsmæssigt forsvarligt.

Kerteminde Kommune har indført røgfri arbejdsplads. Det betyder at du ikke må ryge, når vi er hos dig og op til en time inden vores besøg. Du skal sikre at der er luftet ud, inden vores besøg.

Tavshedspligt

Personalet har tavshedspligt.

Klageadgang

Klagevejledning vil fremgå af afgørelsen om bevilling til madservice.

Lovgrundlag

Servicelovens §83

Information

Denne kvalitetsstandard og Kerteminde Kommunes øvrige kvalitetsstandarder kan ses på kommunens hjemmeside www.kerteminde.dk

Du kan få udleveret kvalitetsstandarderne og få mere at vide om dine muligheder for at få hjælp og støtte ved at kontakte:

 

Ældre og Sundhed

Kerteminde Kommune

Lindøalleen 51

5330 Munkebo

Tlf. 65151060

www.kerteminde.dk

Godkendelse

Kvalitetsstandarden er godkendt af Byrådet 19.12.2024

Ris eller ros til hjemmesiden

Hans Schacksvej 4
5300 Kerteminde

CVR.NR 29189706

Telefon: 65 15 15 15

Genveje