Kørsel af hjælpemidler
Kerteminde Kommune tager afsæt i den rehabiliterende tankegang.
Vi tager udgangspunkt i, at du er ansvarlig for dit eget liv og ønsker højeste grad af uafhængighed og selvbestemmelse.
Formålet med kommunens indsats er at understøtte dine handlemuligheder, så du opnår et så selvstændigt og meningsfuldt liv som muligt.
Den rehabiliterende tankegang tager udgangspunkt i følgende:
Rehabilitering er en målrettet og tidsbestemt samarbejdsproces mellem en borger, pårørende og fagfolk.
Formålet er, at borgeren, som har eller er i risiko for at få betydelige begrænsninger i sin fysiske, psykiske og/eller sociale funktionsevne, opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv. Rehabilitering baseres på borgerens hele livssituation og beslutninger og består af en koordineret, sammenhængende og vidensbaseret indsats.
Kvalitetsstandard for kørsel af hjælpemidler
Denne kvalitetsstandard er en beskrivelse af serviceniveauet i Kerteminde Kommune ved levering og afhentning af hjælpemidler.
Hvem kan få hjælp?
Hvis du har fået bevilget Hjælpemidler efter § 112 og forbrugsgoder efter § 113, kan du få leveret og afhentet hjælpemidlerne.
Hvordan får du hjælp?
Når der opstår behov for kørsel, kan du eller dine pårørende kontakte visitation Hjælpemidler i Kerteminde Kommune.
Hvad forventes af dig?
Det forventes af dig, at
- Du er fleksibel med hensyn til tidspunkt for levering og afhentning af hjælpemidler
- Du, eller en i din omgangskreds selv henter og afleverer hjælpemidlerne, hvis det er muligt.
- Du sammen med plejepersonalet finder ud af, hvor hjælpemidlerne kan stå og sørger for plads til dem.
Hvad kan du forvente af kommunen?
Der er tale om kørsel mellem dit eget hjem eller plejecenter og Hjælpemiddeldepotet.
Levering af hjælpemidler kan omfatte følgende:
- Installation og instruktion i de bevilgede hjælpemidler ud fra sagsbehandlerens retningslinjer, så hjælpemidlet kan tages i brug straks efter leveringen.
- Kontrol af, hvorvidt det leverede hjælpemiddel rent teknisk fungerer.
Kvalitetsmål
Kvalitetsmål i forhold til leverandøren
Kerteminde Kommune har som kvalitetsmål, at
- Kørsel af hjælpemidler, der er lagervare sker 3 hverdage om ugen.
- Ved levering af varer der ikke er på lager må der forventes længere leveringstid.
- Akutte leveringer sker samme dag eller dagen efter.
Kvalitetsmål i forhold til dig
Kerteminde Kommune har som kvalitetsmål,
- At du oplever, at hjælpen ydes med nærvær, tryghed og respekt.
- At du lider mindst muligt afsavn.
- At du bliver så selvhjulpen som muligt.
Kerteminde Kommune har ansvaret for at følge op på kvalitetsmålene.
Hjemmet som arbejdsplads
Når du modtager hjælp, er dit hjem personalets arbejdsplads, og personalet er omfattet af arbejdsmiljøloven. Det betyder, at dit hjem som arbejdsplads bliver gennemgået, således at arbejdet kan udføres sikkerheds-og sundhedsmæssigt forsvarligt.
Tavshedspligt
Kommunens ansatte har tavshedspligt.
Klageadgang
Klagevejledning vil fremgå af afgørelsen ombevilling af hjælpemidler.
Lovgrundlag
Servicelovens §§ 1, 112 113 og 113b.
Information
Denne og kommunens øvrige kvalitetsstandarder kan ses på kommunens hjemmeside www.kerteminde.dk
Du kan kontakte:
Hjælpemiddeldepotet
Lindøalleen 101
5330 Munkebo
Tlf. 65 15 16 96
Mandag til fredag kl. 07.30 - 09.30
Godkendelse
Kvalitetsstandarden er godkendt i Ældre-, Handicap- og Psykiatriudvalget den 09.03.2021