Hjælpemidler og forbrugsgoder
Kerteminde Kommune støtter dig i at have et aktivt hverdagsliv.
Målet om et aktivt hverdagsliv sker i et samarbejde med dig og med afsæt i dine ønsker, håb og drømme for hverdagen.
Vi støtter dig i at genvinde eller bevare muligheden for at være aktiv og i stand til selv at klare hverdagens gøremål så du, så vidt muligt, undgår at være afhængig af andres hjælp.
Hvis du føler dig alene og har behov for at være en del af et fællesskab, hjælper vi dig med kontakt til en forening eller et tilbud i kommunen.
Kvalitetsstandard for hjælpemidler og forbrugsgoder
Hvem kan få hjælp?
Hvis du har en varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, kan du bevilges hjælp til hjælpemidler efter § 112 og forbrugsgoder efter § 113. For at du kan bevilges hjælp til forbrugsgoder efter § 113, skal betingelserne efter § 112, være opfyldt. For at din fysiske eller psykiske funktionsevne kan betragtes som værende varigt nedsat, skal alle behandlingsmuligheder være udtømte.
Herefter kan du bevilges hjælpemidler og forbrugsgoder, der:
I væsentlig grad kan afhjælpe de varige følger af funktionsnedsættelsen
I væsentlig grad kan lette din daglige tilværelse i hjemmet
Er nødvendig for, at du kan passe dit arbejde.
Hvordan får du hjælp?
Er der behov
for hjælpemidler og forbrugsgoder, kan du eller dine pårørende/partsrepræsentant
kontakte Visitation hjælpemidler i Ældre og Sundhed.
En afgørelse vil altid tage udgangspunkt i en konkret individuel helhedsvurdering af dit behov. Denne vurdering beror på indhentning af oplysninger fra læge eller andre samarbejdspartnere og evt. praktisk afprøvning. Formålet er at afklare, om hjælpemidlet eller forbrugsgodet vil kunne gøre dig helt eller delvist selvhjulpen.
Når du søger om et hjælpemiddel eller et forbrugsgode, vil din ansøgning blive behandlet hurtigst muligt.
Nogle ansøgninger kan behandles fra dag til dag, andre ansøgninger indenfor nogle uger. Meget komplekse ansøgninger, der kræver længere behandlingstid, kan tage flere måneder. Ansøgningerne prioriteres efter hvad der søges om og årsagen hertil.
Hvis din ansøgning ikke kan imødekommes, vil du modtage et skriftligt afslag med en vejledning om din mulighed for at klage over afgørelsen.
Hvad kan du få hjælp til?
Ved behov for hjælpemiddel eller forbrugsgode kan der ydes hjælp til:
Udfyldelse af ansøgning samt råd og vejledning. I nogle tilfælde vil du kunne afprøve hjælpemidlet i forbindelse med din ansøgning.
Det bedst egnede og billigste hjælpemiddel.
Hvis der er tale om et forbrugsgode, vil bevillingen være et tilskud på 50% af det bedst egnede og billigste produkt, og forbrugsgodet er herefter din ejendom.
Reparation og udskiftning af et bevilget hjælpemiddel vil blive ydet efter en konkret individuel vurdering.
Hvad kan du ikke få hjælp til?
Der vil som hovedregel ikke blive bevilget hjælp til:
Hjælpemidler og forbrugsgoder, som du allerede selv har købt
Hjælpemidler, der benyttes før planlagt sygehusbehandling
Hjælpemidler, der skal benyttes efter sygehusbehandling
Forbrugsgoder, som koster under 500 kr.
Forbrugsgoder, som betragtes som almindeligt indbo, som fx vaskemaskine, robotstøvsuger- og gulvvasker, elevationsseng,
Hvem leverer hjælpemidlet?
Støtte til indkøb af hjælpemidler er omfattet af frit valg.
Det betyder, at du selv kan vælge, om hjælpemidlet skal købes gennem:
Den leverandør, som kommunen har indgået aftale med
En, som du selv har fundet, hvor du selv indkøber hjælpemidlet.
Kommunen dækker et beløb svarende til prisen på hjælpemidlet fra den leverandør, som kommunen har indgået aftale med. Det betyder en egenbetaling, hvis prisen på det hjælpemiddel, du har valgt, er dyrere. Kommunen ejer hjælpemidlet, uanset hvordan det er købt og kan stille en række kriterier, som hjælpemidlet skal opfylde. Kommunen står for reparationer af hjælpemidlet.
Frit valg gælder dog ikke, hvis kommunen kan stille et fuldstændig identisk hjælpemiddel til rådighed, som du ønsker at få fra en anden leverandør.
Hvad forventes af dig?
Det forventes, at
Du selv sørger for drift, vedligeholdelse og rengøring af hjælpemidlet.
Du selv sørger for reparation og udskiftning af forbrugsgoder, bevilget med 50% egenbetaling.
Kvalitetsmål
Kerteminde Kommune har som kvalitetsmål,
At overholde de offentliggjorte sagsbehandlingsfrister på området
Ved akut behov for hjælpemidler (hvor hjælpemidlet er nødvendigt for dine basale funktioner eller afgørende for, at din sygdom ikke forværres) bevilges og leveres der samme dag eller dagen efter
at du oplever, at hjælpen ydes med nærvær, tryghed og respekt, og derfor har de nødvendige hjælpemidler til rådighed, der kan bevilges efter serviceloven
at du oplever at blive inddraget i behandlingen af din ansøgning
at du bliver så selvhjulpen som det er muligt i din situation.
Kerteminde Kommune har ansvaret for at følge op på kvalitetsmålene.
Hjemmet som arbejdsplads
Når du modtager hjælp, pleje og støtte, er dit hjem personalets arbejdsplads, og er derfor omfattet af arbejdsmiljøloven. Det betyder, at dit hjem som arbejdsplads bliver gennemgået, så arbejdet kan
udføres sikkerheds-og sundhedsmæssigt forsvarligt. Det kan også betyde at der skal benyttes hjælpemidler, da de fungerer som arbejdsredskaber for plejepersonalet. Disse hjælpemidler er ikke omfattet af frit valg.
Tavshedspligt
Personalet har tavshedspligt.
Klageadgang
Klagevejledning vil fremgå af afgørelsen om hjælpemidler og forbrugsgoder.
Lovgrundlag
Servicelovens §§ 1, 112, 112 a og 113 samt retssikkerhedslovens §§ 10, 11 og 11 a
Information
Denne kvalitetsstandard og Kerteminde Kommunes øvrige kvalitetsstandarder kan ses på kommunens hjemmeside www.kerteminde.dk
Du kan få udleveret kvalitetsstandarderne og få mere at vide om dine muligheder for at få hjælp og støtte ved at kontakte:
Visitation Hjælpemidler
Ældre og Sundhed Lindøalleen 51
5330 Munkebo
Tlf. 6515 1083
Alle hverdage ml. kl. 10-12.
Godkendelse
Kvalitetsstandarden er godkendt af Byrådet 19.12.2024