Hjemmepleje
Hvis du i kortere eller længere tid har brug for hjælp til personlig pleje eller praktisk hjælp i hverdagen
I tildelingen af hjælp tager Kerteminde Kommune afsæt i den rehabiliterende tankegang.
Vi tager udgangspunkt i, at du er ansvarlig for dit eget liv og ønsker højeste grad af uafhængighed og selvbestemmelse.
Formålet med kommunens indsats er at understøtte dine handlemuligheder, så du opnår et så selvstændigt og meningsfyldt liv som muligt.
Hjemmehjælp
Hjemmehjælp er forskellige former for hjælp, som kommunen kan hjælpe dig med i dit hjem, hvis du har behov for det. Det kan være til personlig pleje og praktisk hjælp.
- Personlig pleje er hjælp til personlig hygiejne, at få tøj på, at komme ud af sengen, hjælp til at spise m.m.
- Praktisk hjælp er hjælp og støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet som fx hjælp til rengøring, tøjvask og indkøb.
Personlig hjælp kan f.eks. være hjælp til:
- Personlig hygiejne, at få tøj på, at komme ud af sengen, at spise
Praktisk hjælp kan f.eks. være hjælp til:
- at starte, tømme og rense robotstøvsuger med gulvvaskefunktion
- støvaftørring
- rengøring af sanitet på badeværelset
- skift af sengetøj
- hjælp hver 4. uge til rengøring af hjælpemidler
Kommunen fastsætter årligt kommunens serviceniveau, som beskrives i en kvalitetsstandard.
Her kan du finde generel information om den hjælp, du kan forvente at få i kommunen, hvis du får behov for personlig og praktisk hjælp.
Du kan få hjemmehjælp hvis du på grund af alder, sygdom eller handicap ikke selv kan klare personlig pleje og/eller praktiske opgaver i hjemmet.
Afgørelsen om, hvilken hjælp du kan få, træffer kommunen på grundlag af en vurdering af dit behov.
For at være berettiget til at modtage hjælp i hjemmet, er det en forudsætning, at funktionsnedsættelsen ikke kan afhjælpes på anden vis. Det kan f.eks. være gennem træning, vejledning i udførelse af opgaven eller ved brug af eksempelvis arbejdsstol, robotstøvsuger med gulvvaskefunktion og opvaskemaskine.
Du skal kontakte Visitationen i kommunen for at søge om hjemmehjælp. Se kontaktoplysninger nederst på siden.
Kommunen vurderer din individuelle og samlede situation og afgør på dette grundlag, hvor meget hjælp du kan få, og om du har brug for at få varig hjælp eller hjælp i en kortere periode.
Kommunen skal også overveje muligheden for et tidsafgrænset forløb, hvor dit behov for hjælp afklares, og du får hjælp til at forbedre din funktionsevne.
Kommunens afgørelse skal være skriftlig, og den skal indeholde en klagevejledning. Hvis dine behov ændres, skal hjælpen tilsvarende ændres.
Som modtager af hjemmehjælp, har du mulighed for selv at vælge hvem af de nedenstående godkendte leverandører, der skal levere hjælpen.
Har du et specifikt ønske om, hvem der skal stå for din hjemmehjælp, kan du søge om at få personen godkendt af kommunen. Personen skal opfylde kommunens krav til uddannelse m.m.
Godkendte leverandører
Ifølge Serviceloven kan private leverandører søge om godkendelse til at udføre praktisk hjælp og personlig pleje. Ifølge Ældreloven kan private leverandører søge om godkendelse til at udføre helhedspleje.
Nedenfor kan du se de firmaer, der er blevet godkendt til at udføre hjælp efter frit valg i Kerteminde Kommune.
Personlig pleje og praktisk hjælp efter Serviceloven
Kerteminde Kommunes Hjemmepleje
Kultur- og Administrationscentret Munkebo
Lindøalleen 51
5330 Munkebo
Praktisk hjælp efter Serviceloven
Munkebo Rengøring ApS
Ove Gjeddes Vej 3
5220 Odense SØ
Tlf. 65 39 18 88
Brochure Munkebo Rengøring
Helhedspleje efter Ældreloven
Kerteminde Kommunes Hjemmepleje
Kultur- og Administrationscentret Munkebo
Lindøalleen 51
5330 Munkebo
Fritvalgsbevis
Hvis du er visiteret til personlig pleje efter Serviceloven eller Helhedspleje efter Ældreloven, har du mulighed for at søge om et Fritvalgsbevis
Et Fritvalgsbevis er et købsbevis, som du kan bruge, hvis du ønsker personlig pleje fra en anden leverandør end Kerteminde Kommunes hjemmepleje.
Leverandøren skal leve op til de kvalitetskrav, som kommunalbestyrelsen stiller i Fritvalgsbeviset. Det vil ligeledes fremgå, hvilke opgaver og tid, du er visiteret hjælp til.
Når Visitationen har behandlet din ansøgning og afgjort, at du er berettiget til et Fritvalgsbevis, vælger du en leverandør og indgår selv nærmere aftale om hjælpen.
Du har mulighed for selv at betale leverandøren for mere hjælp end den, du er visiteret til.
Kontakt Visitationen, hvis du ønsker at vide mere om Fritvalgsbevis. Se kontaktoplysninger nederst på siden.
Hvis du er berettiget til varig hjemmehjælp, kan du få hjemmehjælp i perioder, hvor du opholder dig i en anden kommune end din bopælskommune, fx i forbindelse med et sommerhusophold.
Det er din midlertidige kommune, der beslutter, hvilken hjælp du konkret kan få, og serviceniveauet vil blive tilpasset det lokale niveau.
Du skal kontakte din bopælskommune, hvis du ønsker hjemmehjælp i en begrænset periode.
Du kan klage over den afgørelse, der er truffet vedrørende din hjemmehjælp. Klagevejledning er vedhæftet afgørelsen.
Er du utilfreds med den måde, hjælpen udføres på, eller den person som udfører opgaverne, kan du kontakte leder af hjemmeplejen via hjemmeplejens hovednummer 65 15 17 00.
Er du bevilliget hjælp efter Serviceloven har du ret til at bytte ydelser. Du har mulighed for i en konkret situation at bytte en tildelt ydelse ud med en anden. Aftalen indgås mellem dig og personalet. Du kan som udgangspunkt selv bestemme, hvilke opgaver du ønsker at bytte dig til.
Du kan for eksempel vælge at bytte bad med en gåtur eller andre ydelser, du aktuelt har behov for, hvis det kan holdes indenfor samme tidsramme. Reglen er, at du skal være tildelt både praktisk hjælp og personlig pleje for at kunne bytte mellem dem. Hvis du kun er tildelt en af delene, fx praktisk hjælp, kan du ikke bytte til en ydelse, der hører under personlig pleje eller omvendt. Du kan til gengæld bytte til andre former for praktisk hjælp.
Hvis du er bevilliget hjælp efter Ældreloven, er der ikke regler for at bytte ydelser, da hjælpen leveres som helhedspleje. Helhedspleje er et sammenhængende forløb af pleje og omsorg, som leveres i overensstemmelse med dit akutelle behov, og hvor du i dialog med personalet selv kan påvirke hvordan og til dels hvornår, du ønsker hjælpen.
Kommunen skal sørge for, at hjælpen leveres inden for en rimelig frist, hvis den oprindelige aftale ikke kan overholdes. Kommunen beslutter, hvad der er en rimelig frist.
Visitationen
Kultur- og Administrationscenter Munkebo
Lindøalleen 515330 Munkebo
Ring til os
Skriv til os
Bemærk
Personlig kontakt efter aftale på Kultur- og Administrationscenter MunkeboLeder af Myndighed & Hjælpemidler
Astrid Skotte Lange
Tlf. 21 38 77 94