Hjemmepleje
Hvis du i kortere eller længere tid har brug for hjælp til personlig pleje, behandling eller praktisk hjælp i hverdagen, kan du få hjælp.
I tildelingen af hjælp tager Kerteminde Kommune afsæt i den rehabiliterende tankegang.
Vi tager udgangspunkt i, at du er ansvarlig for dit eget liv og ønsker højeste grad af uafhængighed og selvbestemmelse.
Formålet med kommunens indsats er at understøtte dine handlemuligheder, så du opnår et så selvstændigt og meningsfyldt liv som muligt.
Du har mulighed for at få hjælp efter sygehusophold, hvis du er berettiget.
Hjemmehjælp
Hjemmehjælp er forskellige former for hjælp, som kommunen kan hjælpe dig med i dit hjem, hvis du har behov for det. Det kan være til personlig pleje og praktisk hjælp.
- Personlig pleje er hjælp til personlig hygiejne, at få tøj på, at komme ud af sengen, hjælp til at spise m.m.
- Praktisk hjælp er hjælp og støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet som fx hjælp til rengøring, tøjvask og indkøb.
Du kan få hjemmehjælp, hvis du i forbindelse med sygdom, handicap eller i en periode er syg og ikke længere har de fysiske eller psykiske færdigheder, du havde tidligere.
Afgørelsen om, hvilken hjælp du kan få, træffer kommunen på grundlag af en vurdering af dit behov.
Du kan få hjælp til:
- personlig pleje
- praktiske opgaver i hjemmet
Du kan ansøge kommunen om hjemmehjælp i form af varig hjælp, midlertidig hjælp eller som lejlighedsvis aflastning. Du kan få hjælp uanset om du bor alene, i eget hus, i bofællesskab, i plejebolig eller andet.
Du skal kontakte kommunen for at søge om hjemmehjælp. Det kan du gøre ved at ringe til visitationen i kommunen.
Kommunen vurderer din individuelle og samlede situation og afgør på dette grundlag, hvor meget hjælp du kan få, og om du har brug for at få varig hjælp eller hjælp i en kortere periode. Kommunen skal også overveje muligheden for et tidsafgrænset rehabiliteringsforløb, hvor du får hjælp til at forbedre din funktionsevne. Kommunens afgørelse skal være skriftlig, og den skal indeholde en klagevejledning. Hvis dine behov ændres, skal hjælpen tilsvarende ændres.
Kommunen fastsætter årligt kommunens serviceniveau, som beskrives i en kvalitetsstandard. Her kan du finde generel information om den hjælp, du kan forvente at få i kommunen, hvis du får behov for personlig og praktisk hjælp.
Du kan læse mere om hjemmehjælp på borger.dk : Hjemmehjælp
Uanset om du får hjemmehjælp til praktiske opgaver eller hjælp til personlig pleje, har du mulighed for selv at vælge hvem af de godkendte leverandører, der skal levere hjemmehjælpen. Kommunen skal oplyse dig om, hvilke leverandører du kan vælge imellem.
Har du et specifikt ønske om, hvem der skal stå for din hjemmehjælp, kan du søge om at få personen godkendt af kommunen. Personen skal opfylde kommunens krav til uddannelse m.m.
Endelig kan du, hvis kommunen ikke kan yde den hjælp, du er blevet tilkendt, efter aftale med kommunen ansætte en privat hjælp og få tilskud til lønnen. Får du mere end 20 timers hjælp om ugen, har du også mulighed for at ansætte din egen arbejdsleder og få tilskud, hvis du også vurderes at kunne være arbejdsleder. Kravet er, at du skal have en betydelig og varigt nedsat funktionsevne. Den person, du vælger, skal opfylde kommunens krav til uddannelse m.m.
Som modtager af hjemmehjælp, har du mulighed for selv at vælge hvem af de godkendte leverandører, der skal levere hjælpen.
Godkendte leverandører
Ifølge Lov om Social Service kan private leverandører søge om godkendelse til at udføre praktisk hjælp og personlig pleje.
Nedenfor kan du se de firmaer, der er blevet godkendt af Myndighedsafdelingen til at udføre praktisk hjælp efter frit valg i Kerteminde Kommune.
Personlig pleje og praktisk hjælp
Kerteminde Kommunes Hjemmepleje
Kultur- og Administrationscentret Munkebo
Lindøalleen 51
5330 Munkebo
Praktisk hjælp
Fyns Rengøringsservice
Bispehaven 32
5550 Langeskov
Tlf. 65 95 10 95
Brochure Fyns Rengørings Service
Munkebo Rengøring ApS
Ove Gjeddes Vej 3
5220 Odense SØ
Tlf. 65 39 18 88
Brochure Munkebo Rengøring
Fritvalgsbevis
Hvis du er visiteret til personlig pleje, har du mulighed for at søge om et Fritvalgsbevis
Et Fritvalgsbevis er et købsbevis, som du kan bruge, hvis du ønsker personlig pleje fra en anden leverandør end Kerteminde Kommunes hjemmepleje.
Leverandøren skal leve op til de kvalitetskrav, som kommunalbestyrelsen stiller i Fritvalgsbeviset. Det vil ligeledes fremgå, hvilke opgaver og tid, du er visiteret hjælp til.
Når Myndighedsafdelingen har behandlet din ansøgning og afgjort, at du er berettiget til et Fritvalgsbevis, vælger du en leverandør og indgår selv nærmere aftale om hjælpen.
Du har mulighed for selv at betale leverandøren for mere hjælp end den, du er visiteret til.
Kontakt Myndighedsafdelingen, hvis du ønsker at vide mere om Fritvalgsbevis.
Hvis du er berettiget til varig hjemmehjælp, kan du få hjemmehjælp i perioder, hvor du opholder dig i en anden kommune end din bopælskommune, fx i forbindelse med et sommerhusophold.
Det er din midlertidige kommune, der beslutter, hvilken hjælp du konkret kan få, og serviceniveauet vil blive tilpasset det lokale niveau.
Du skal kontakte din bopælskommune, hvis du ønsker hjemmehjælp i en begrænset periode.
Du kan klage over din hjemmehjælp, fx over hjælpens omfang, den måde opgaverne udføres på, den person, som udfører opgaverne, eller over at der er givet afslag på hjemmehjælp.
Det er kommunalbestyrelsen i kommunen, der har det overordnede ansvar for ældreplejen. Ønsker du at klage eller gå i dialog angående kommunens serviceniveau, kan du derfor rette henvendelse til kommunalbestyrelsen.
Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse om hjemmehjælp, skal du klage til kommunen inden fire uger. Kommunen skal genvurdere sin afgørelse inden fire uger, fra klagen er modtaget.
Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, sender kommunen din klage videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen.
Fleksibel hjemmehjælp betyder, at du har ret til at bytte ydelser inden for bestemte rammer. Hvis du modtager personlig pleje og praktisk hjælp, har du mulighed for at vælge en helt eller delvis anden hjælp end den, der er truffet afgørelse om.
Du kan for eksempel vælge at bytte bad med en gåtur eller andre ydelser, du aktuelt har behov for, hvis det kan holdes inden for samme tidsramme. Reglen er, at du skal være tildelt begge ydelsesformer – praktisk hjælp og personlig pleje for at kunne bytte mellem dem. Hvis du kun er tildelt en af ydelsesformerne, fx praktisk hjælp, kan du ikke bytte til en ydelse, der hører under personlig pleje eller omvendt. Du kan til gengæld bytte til andre former for praktisk hjælp.
Kommunen skal sørge for, at hjælpen leveres inden for en rimelig frist, hvis den oprindelige aftale ikke kan overholdes. Kommunen beslutter, hvad der er en rimelig frist.
Visitationen
Kultur- og Administrationscenter Munkebo
Lindøalleen 515330 Munkebo
Ring til os
Skriv til os
Bemærk
Personlig kontakt efter aftale på Kultur- og Administrationscenter MunkeboLeder af Myndighed & Hjælpemidler
Astrid Skotte Lange
Tlf. 21 38 77 94