
Pressemeddelelse: 5. september 2023
Ventetid på behandling af byggesager styrtdykker
Siden Kerteminde Kommune i foråret begyndte med en ny praksis i sagsbehandlingen af byggesager, er ventetiden styrtdykket og nu nærmest ikke eksisterende. Årsagen findes i en ny screeningsproces og et nyt sagsbehandlingsprincip, der får byggesager videre i sagsbehandlingen med det samme eller sendes retur med krav om yderligere kvalifikation.
Det er slut med at private byggesager får lov at ligge urørte hen i ugevis, når de bliver sendt til Kerteminde Kommunes byggesagsafdeling. Med en indledende screening inden for 2 arbejdsdage, og derefter videresendelse i fire forskellige sagsbehandlingsspor, afhængig af ansøgningens kvalitet og karakter, er sagsbehandlingen nu tæt på det minimale.
-Operationen er lykkedes over al forventning. Så jeg er meget tilfreds med den indsats som byggesagsafdelingen har iværksat og ikke mindst effektueret på meget kort tid, siger Terje Pedersen (O), fmd. for Plan- og Teknikudvalget i Kerteminde Kommune.
Den nye praksis for behandlingen af byggesager blev igangsat i starten af maj 2023, og forbedringen er mærkbar. For et år siden, i august 2022, var der 82 private byggesager i sagsbehandlingsbunken og en forventet opstart på sagsbehandlingen på 103 dage. I august i år er der i alt 21 private sager og en forventet opstart på sagsbehandlingen på 16 dage. Erhvervssager er både i 2022 og 2023 blevet startet op indenfor 14 dage.
Efter screeningen af sagerne bliver de fordelt ud på 4 spor, alt efter om de er meget eller delvist mangelfuldt udfyldt og kræver mere vejledning og kvalifikation, og efterfølgende efter deres kompleksitet.
-Vi har haft fokus på at forbedre både sagsbehandlingstiden, kvaliteten og den generelle service overfor borgere, der ønsker at bygge om eller til. Jeg mener, at vi på alle parametre har flyttet os rigtig meget, og på sagsbehandlingstiden kan man jo læse det direkte ud af tallene, understreger udviklingsdirektør i Kerteminde Kommune, Claus Lade.
Fakta på de 4 sagsbehandlingsspor:
Spor 1: Yderst mangelfulde sager returneres, med hjælpeblanket og vejledning for at materialet kan leve op til minimumskravene for en byggesag
Spor 2: Sager der er lidt mangelfulde afklares hurtigt, og bygherre kontaktes med det samme, for at blive oplyst om mangler. Sagen afgøres straks efter modtaget materiale, og der fremsendes hjælpeblanket og vejledning sammen med byggetilladelsen
Spor 3: Sager der er fuldt oplyste, straksafklares når de kommer ind, og der fremsendes hjælpeblanket og vejledning sammen med byggetilladelsen
Spor 4: Sager der kræver dispensation eller nabohøring overdrages til almindelig sagsbehandling. Når sagen kan afgøres, fremsendes der hjælpeblanket og vejledning sammen med byggetilladelsen.
Kontakt:
Terje Pedersen, fmd. for Plan- og Teknikudvalget, Kerteminde Kommune. Tlf. 2025 5298
Claus Lade, udviklingsdirektør, Kerteminde Kommune. Tlf. 2399 8575