Skip til hoved indholdet

SFO-Kernefortælling - Hvem er vi?

I Kerteminde Kommune lægger vi stor vægt på at vores SFO'er ikke ”bare” er et pasningstilbud. Det er et sted, der både tilbyder børn fællesskaber og venskaber på tværs af aldre. Et sted hvor børn lærer at være en del af et fællesskab og får sine egne barndomsvidner. Hvor børn lærer af hinanden og af de voksne.

SFOén er også det sted, hvor børnene får prøvet kræfter med egen autonomi og selvbestemmelse. Et sted med medindflydelse og frihed til at vælge. Denne praksis er vigtig, fordi den giver børnene et frirum, hvor de kan være sammen med venner, lege, udfolde deres kreativitet og finde ro.

Vi har lyttet til børn, forældre og medarbejdere for at forstå, hvad der gør vores SFO'er unikke. De har beskrevet og sat billede på den praksis, der er en stor del af børnenes hverdag.

Vi ønsker, at kernefortællingen skaber dialog mellem børn, forældre og medarbejdere og viser, hvordan børnene leger, trives og oplever tryghed hver dag, når de går fra skole til SFO.

Kernefortælling

Hvorfor vil vi skabe en kernefortælling på SFO-området?

En kernefortælling skaber en fælles identitet og et fælles sprog, som samler;  ”Vi er fælles om vores børn i Kerteminde, mens den enkelte SFO har sit særkende.”

En kernefortælling er et godt værktøj, når vi kommunikerer. Både med børn og voksne.

En god kernefortælling bliver en integreret del af alt, hvad vi gør og tydeliggør dermed det særlige ved SFO både fra et børne- og forældreperspektiv, men også fra et fagperspektiv - vores kernekompetencer og faglighed

Børnenes stemmer

  • Alle børn i SFO blev bedt om at tegne og fortælle om, hvad det bedste var ved at gå i SFO.

Forældrenes stemmer

Forældre fra alle kommunens SFOér blev interviewet om hvad deres oplevelse var med at have børn i SFO

  • ”Mere selvbestemmelse og frihed til børnene end noget andet sted” 
  • ”Det er et fristed med en løsere struktur end de andre steder” 
  • ”Frihed under ansvar” 
  • ”Børnene får lov til mere og skal vise de er klar til det” 
  • ”Plads til og krav til selvstændighed – et skift, der er på sin plads på dette tidspunkt i deres udvikling” 
  • ”Færre voksne og det er ikke dårligt for børnene” 
  • ”Kiggen ud af egen navle – mere fællesskab end individ” 
  • ”Fysiske rum, der indbyder til selvstændighed og udforskning” 
  • ”Plads til at mærke, hvad man har lyst til og tage valg. Lære, at nogle valg ikke er en succés, men at sådan er livet” 
  • ”At der ikke er en ”hård” klasseopdeling betyder at der er flere sociale muligheder” 
  • ”SFOérne er vigtigere end nogensinde. Alle steder presses børn til at præstere og skynde sig. Vigtigt SFO fortsætter med at være det frirum med venner, leg og eksperimenteren” 
  • ”Alle andre steder blander voksne sig alt for meget i børns liv og leg. Her kan SFO noget særligt. Man lærer, at agere med andre børn og ikke den kunstige sociale læring, der kommer ud af for megen leg med voksne”

Medarbejdernes stemmer

Medarbejdere fra alle kommunens SFOér deltog i en workshop om de vigtigste kendetegn ved SFO

Inspiration


 SFO – en verden af Valgmuligheder


"Velkommen til vores SFO - hvor valg og frihed er kernen af vores tilgang til børnenes udvikling og trivsel. Vi skaber et dynamisk miljø, hvor børnene kan udforske, lære og trives på deres egne præmisser. Vi tror på det autonome barn - et barn med frihed og virketrang. Barnets stemme er i fokus, og vores vigtigste opgave er at facilitere børnenes udvikling gennem fri leg og selvbestemmelse.

Vi tilbyder et væld af valgmuligheder inden for aktiviteter, som børnene frit kan vælge imellem. Fra kreative workshops til udendørs eventyr, fra sportslige udfoldelser til rolige læsestunder - her er noget for enhver smag. Og vigtigst af alt, børnene har ansvaret for at vælge deres egen aktivitet, hvilket giver dem en følelse af kontrol og autonomi over deres egen dagligdag.

I Kerteminde kommunes SFOér har de voksne en anderledes rolle end i andre institutioner. Vores pædagogiske faglighed ligger i at støtte børnenes autonomi ved at skabe en usynlig pædagogisk struktur, der giver dem mulighed for at udforske og lære på deres egne præmisser. Vi tror på, at livsduelighed opnås gennem relationer, leg og hverdagssituationer, og vores rolle er at guide børnene gennem denne proces.

Børnene i vores SFOér fortæller om at gå i SFO:

"Man kan lege med mange ting og selv bestemme.”

"Jeg kan godt lide, man selv kan bestemme, hvad man vil lave.”

Forældre i vores SFOér siger:

”SFOérne er vigtigere end nogensinde. Alle steder presses børn til at præstere og skynde sig. Vigtigt SFO fortsætter med at være det frirum med venner, leg og eksperimenteren.”

”Alle andre steder blander voksne sig alt for meget i børns liv og leg. Her kan SFO noget særligt. Man lærer at agere med andre børn og ikke den kunstige sociale læring, der kommer ud af for megen leg med voksne.”

Vores SFO er mere end bare et sted at være efter skoletid - det er et sted, hvor børnene kan være sig selv, udforske deres interesser og udvikle sig til selvstændige og livsduelige individer. Velkommen til vores autonome børnefællesskab, hvor leg og læring går hånd i hånd."

SFO – masser af leg og fysisk aktivitet

"Velkommen til vores SFO, hvor leg og aktivitet er hjertet i vores fællesskab. Vi dyrker ikke kun sjov og bevægelse, men også værdifulde sociale kompetencer og en kultur af samarbejde og respekt.

I vores SFO er alle børn en del af et inkluderende fællesskab, hvor venskaber dannes på tværs af aldre og interesser. Gennem leg og bevægelse styrker vi ikke kun børnenes grovmotorik, men også deres evne til at lære regler, håndtere konkurrence og forstå vigtigheden af retfærdighed.

Vores aktiviteter er ikke bare sjove - de indebærer alle den læring, der er nødvendig at lære for at være og trives i et fællesskab. Fra fløjtene af frispark, der stopper spillet, til at give plads til andre i legen, lærer børnene almen dannelse og respekt for hinanden.

Børnene elsker vores SFO og siger; 'Jeg kan lide alt, vi laver i SFO' og 'I love SFO'. Forældrene siger; ”Her får børn plads til at mærke, hvad de har lyst til, og at de lærer, at nogle valg ikke altid er en succes, men at det er en del af livet.”

I SFO er leg og aktivitet en vigtig del af vores fællesskab, da det skaber glæde, venskaber og læring for alle."

SFO – Værksteder til kreativitet

"Velkommen til vores SFO, hvor kreativitet og nærvær skaber magi! Vi sætter fokus på hygge, fantasi og gensidig inspiration, og vi tilbyder en bred vifte af kreative aktiviteter, der styrker både børnenes færdigheder og deres relationer mellem børn og til de voksne.

I vores kreative værksteder kan børnene udfolde deres fantasi og finmotoriske aktiviteter, der lærer børnene om fordybelse, fokus og nærvær. Her kan børnene sidde i deres egne tanker og lade deres kreativitet flyde frit sammen med andre børn og voksne.

Vi sætter også fokus på den værdifulde voksen-barn relation gennem kreative projekter, hvor vi sammen skaber smukke ting og spejler hinanden i vores skabende proces. Det er ikke bare aktiviteter, det er en lille samtaleplatform, hvor vi deler tanker, ideer og skaber minder sammen.

Forældrene sætter pris på de fysiske rum, der indbyder til selvstændighed og udforskning, og børnene elsker at lave gaver og hjælpe hinanden med deres kreative projekter. Som en af vores børne-kunstnere siger; ”Der er så mange ting, man kan – perler, smykker, krympeplader. Det elsker jeg.”

Kom og vær med til at skabe, lege og drømme sammen med os i vores kreative oase i SFO'en!"

SFO - Leg og samvær i naturen

"Velkommen til vores SFO, hvor leg og socialt samvær i naturen er en af hjørnestenene i vores daglige eventyr! Her er ingen faste regler, kun legens frihed og muligheden for at udforske, eksperimentere og skabe sammen.

Vores SFO er ikke kun et sted for leg og socialt samvær, men også et sted, hvor børnene lærer og vokser gennem deres interaktion med naturen. Her lærer de ikke kun om træer og dyr, men også om samarbejde, kreativitet og problemløsning.

Vi tror på at lade børnene tage ejerskab over deres egne eventyr, hvor de sammen kommunikerer og bliver enige om deres næste store projekt. Fra at bygge huler og skjulesteder til at udforske naturens skatte - her er der plads til alles fantasi og nysgerrighed.

I naturen oplever børnene også glæden ved socialt samvær og nye venskaber. De små grupper, der dannes naturligt, giver plads til fordybelse og ro, samtidig med at de åbner op for spændende eksperimenter og eventyr. Som en af vores små opdagelsesrejsende siger; ”Jeg er glad, når jeg er sammen med nogen.”

Forældrene siger; ”Man lærer at kigge ud af egen navle – her er mere fokus på fællesskab end individ.”

Kom og vær med til at udforske naturen, dyrke venskaber og skabe minder for livet sammen med os i vores spændende lege- og naturområder! Vi tror på, at naturen er en fantastisk lærermester, og vi er stolte af at tilbyde vores børn muligheden for at lære og vokse i harmoni med den smukke verden omkring os."

Skriv eller vis et billede....

Skriv til Christina Pawsø på chpa@kerteminde.dk

Ris eller ros til hjemmesiden

Hans Schacksvej 4
5300 Kerteminde

CVR.NR 29189706

Telefon: 65 15 15 15

Genveje