Beskrivelse af ejendomsbidrag
Når du ejer fast ejendom, skal du betale ejendomsbidrag - se nærmere om de enkelte bidrag herunder:
NYT i 2025 - Alle bidrag er samlet på en rate, som opkræves i januar måned.
Hvis du har købt eller solgt ejendom med overtagelse 1/1-2025 eller tidligere og handlen er tinglyst inden 1/1-2025, vil der blive udsendt opkrævning af bidrag 2025 til køber.
Sker ejerskiftet efter 1/1-2025 eller tinglyses efter 1/1-2025 bliver der IKKE sendt opkrævning til køber, i disse tilfælde skal sælger sørge for betaling.
Evt. aftalt refusion mellem køber og sælger af for meget betalt vil normalt ske via den refusionsopgørelse, der udarbejdes i forbindelse med handlen.
Ejendomsbidrag:
Fra 1. januar 2024 er vedtaget nye regler for opkrævning af gebyr for rottebekæmpelse.
Gebyret pålægges samtlige faste ejendomme i kommunen og opkræves på baggrund af ejendommens areal som oplyst i Bygnings- og boligregistret (BBR) den 1. januar i året forud for det år, som opkrævningen dækker. Gebyret beregnes som en sats pr. bebyggede antal kvadratmeter - læs evt. nærmere i kapitel 12 i Rottebekendtgørelsen.
I 2024 er gebyret 31 øre pr. m2.
Opkræves jf. Regulativ for jordflytning i Kerteminde Kommune. Gebyret er 18,30 kr. i 2025.
Gebyr for skorstensfejning opkræves på vegne af skorstensfejeren, som en gang årligt sender en opdateret liste over ejendomsejere, der får fejet skorsten og skal opkræves gebyr.
Såfremt der sker ændringer i løbet af året, afregner ejendomsejere direkte med skorstensfejeren.
Bidrag til pumpelag (Tårup Strand, Dræby og Schelenborg) betales af de lodsejere, som er omfattet af det enkelte pumpelag.
Prisen pr. enhed besluttes på den årlige generalforsamling i det enkelte pumpelag.
Arealleje opkræves jfr. indgået lejekontrakt mellem den enkelte bygningsejer og kommunen.
Ved handler med bygninger skal køber kontakte kommunen for at få udarbejdet en ny lejekontrakt.