Velfærdsstrategi og kernefortælling
Grundprincipper og tilgang på velfærdsområderne
I Kerteminde Kommune sondrer vi mellem Borgerland og Faglang.
I borgerland skal hjælpen fra kommunen være så simpel og sammenhængende, at alle borgere nemt kan navigere i det.
Kompleksiteten håndterer vi i fagland. Det er i fagland vi samarbejder på tværs og taler fagsprog.
Vi har altid fokus på at forstå borgeren og den situation, borgeren er i.
Modellen omfatter tre trin.
- Forstå borgeren
- Skab mening sammen med borgeren
- Gør det muligt
Forstå borgeren
Vi stiller spørgsmål før vi giver svar.
Vi er nysgerrige og udfordrer os selv og hinandens antagelser.
Først når vi forstår borgerens behov, kan vi skab de gode løsninger.
Skab mening sammen med borgeren
Vi skaber en meningsfuld hjælp sammen i borgerland.
Vi lader os ikke begrænse af fagland.
Vi løser ført det, der fylder mest for borgeren.
Borgeren skal opleve sig set, hørt og forstået i alt, hvad vi siger og gør.
Gør det muligt
Vi tænker ikke i faggrænser og siloer.
Vi får den gode løsning til at lykkes.
Vi tænker på tværs af kommunen og helt ud i civilsamfundet.
Vi har pligt og ret til at råde op, hvis vi får øje på noget, vi ikke selv kan ændre.